Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Hargai Kehidupan Diri Sendiri

Bestnya kalau aku dapat jadi seperti dia. Tengok life dia happy je, pergi jejalan sana sini, bergambar sana sini. Hurmm bestnya...

Kita tengok orang lain happy je. Boleh gelak tawa. Boleh tersenyum lebar. Boleh ke hulu ke hilir. Boleh beli itu ini. Boleh lentok sana lentok sini. Tapi hakikat disebalik kejadian semua tu kita tak tahu. Kita tak tahu macam mana dia lalui semua tu..

Kita nak jadi seperti orang lain. Dalam diam, ada orang yang nak jadi seperti dia. Kita puja kehidupan orang. Padahal dalam diam ada orang puja kehidupan kita. Kita cemburu melihat kegembiraan orang lain. Sedarkah kita, dalam dia ada orang cemburu dengan kehidupan kita.

Belajarlah bersyukur. Hargailah apa yang kita ada dan yang kita miliki. Tak perlu nak terlalu sempurna. Cukuplah dengan apa yang kita miliki. Jangan tamak. Jangan taksub sangat.

Kita tengok orang tersenyum riang. Hakikatnya, dalam hati dia tak siapa yang tahu. Mungkin senyuman itu untuk menutup kedukaan dia. Kita tengok orang kaya raya hidup mewah. Tapi tahukah kita serita disebalik kemewahan dia. Mungkin suatu ketika dulu dia seorang yang susah. Dengan semangat dan tekad, dia berusaha untuk ubah nasib dia. Mungkin...

Bersyukurlah. Terimalah kehidupan yang kita miliki ini dengan hati yang terbuka.




Tiada ulasan