04 Jun 2015

Kisah lelaki itu


Aku memangdang lelaki itu dari kejauhan. Aku melihat pakaian yang dipakainya bercompang camping. Aku melihat raut wajahnya. Sedikit rasa bengis kelihatan. Aku mendengar orang-orang sekeliling menengkingnya. Dia hanya tunduk memandang bumi. Hati aku diragut dengan rasa sayu.

Lalu terdetik dihati " Hina sangat ke menjadi seorang yang miskin? Dia bukan meminta sedekat tapi sekadar mencari sesuap nasi.". Air mata aku mulai bergenang ditubir mata. Lelai itu dikeji dan dimaki namun dia tetap mendiamkan diri. Orang sekeliling memandang rendah kepadanya.

Dimanakah kesedaran sivik kita? Dimanakah nilai murni yang ditetapkan dalam diri kita sedari kecil? DImanakah sikap tolong menolong? Dimanakah sikap belas kasihan? Hurmmm... ingin aku melontarkan suara namun tak berdaya. Hati aku dikuasai rasa sebak. Terbayang liku-liku hidup yang dilalui lelaki itu. Sukarnya.


Take Note : Kekadang senyum adalah cara untuk menyelesaikan banyak masalah dan diam adalah cara untuk menghindari banyaknya masalah.

14 ulasan:

  1. lumrah manusia skg.. kesiannya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedih hati melihat sikap tak bertanggungjawab sesetengah manusia skrg nie..

      Padam
  2. Itu la. Tak paham betul aku dengan manusia ni. Bukan diorang ader kacau pun, kalau bukan tengking mesti jadi bahan lawak. Tak paham betol....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lawak yang hanya menyakitkan hati org lain..

      Padam
  3. takde manusia di dunia ni mahu hidup susah..tapi, miskin atau kaya, semuanya berkongsi di bumi yang sama.. rezeki yang kita dapat setiap hari, sebahagiaannya milik orang lain juga..
    apa jadi kalau dunia ini semua orang kaya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hidup nie adil. Ada susah dan senang. Ada gembira dan sedih. Ada derita dan bahagia. Semua tu tak kekal pun. Semoga kita semua tahu erti bersyukur.

      Padam
  4. Kekadang senyum adalah cara untuk menyelesaikan banyak masalah dan diam adalah cara untuk menghindari banyaknya masalah suke ayat ni
    terkene jap

    BalasPadam
  5. Lumrah kehidupan mcm tu la

    BalasPadam
  6. lumrah hidup mcm tu lah.. hidup umpama roda, ada masanya dorang yg memandang rendah akan mengalami nasib yg sama..

    BalasPadam
  7. lumrah dunia..esok lusa yang menghina tu alami nasib yang serupa,belum tentu mampu jadi setabah orang yang pernah dia hina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong sis...
      Setiap org pasti akan diuji kerana inilah kehidupan

      Padam