16 Mei 2017

# Kesihatan # Sihat

Penyakit Yang Bakal Menyerang Jika Anda Jarang Berpeluh


Peluh adalah mekanisme semula jadi badan untuk mengeluarkan sisa berupa cecair di dalam tubuh.

Ramai yang tidak tahu, berpeluh sebenarnya beri banyak manfaat pada tubuh. Cara nak berpeluh adalah dengan bersukan dll


Apa akan terjadi jika anda jarang berpeluh? Anda akan diancam dengan penyakit-penyakit berikut jika anda jarang berpeluh!

Peluh adalah mekanisme semula jadi badan untuk mengeluarkan sisa berupa cecair dalam tubuh.

Ramai yang tidak tahu, berpeluh sebenarnya beri banyak manfaat pada tubuh. Cara nak berpeluh adalah dengan bersukan membuat kerja rumah dan sebagainya.

Apa akan terjadi jika anda jarang berpeluh? Anda akan diancam dengan penyakit-penyakit berikut jika anda jarang berpeluh.

1) Luka lambat sembuh

Kelenjar peluh ekrin akan aktif apabila kamu berpeluh. Kelenjar ini mampu menyejukkan tubuh dan juga mengaktifkan sel untuk menyembuhkan luka.

2) Penyakit berbahaya

Berpeluh membantu tubuh membuang racun tidak sihat seperti garam berlebihan atau kolesterol. Apabila anda tidak berpeluh, tubuh akan dipenuhi racun yang boleh membahayakan kesihatan.

3) Jerawat

Berpeluh akan menghilangkan racun, termasuk yang terperangkap di liang-liang kulit. Disebabkan itu kulit mudah berjerawat dan ruam.

4) Sistem imunisasi lemah

Berpeluh membantu untuk menyebarkan antibiotik ke seluruh tubuh. Tapi, jika anda tidak berpeluh, maka sistem pertahanan bdn akn menurun dan mdh jth sakit


5) Stress

Apabila bersukan dan berpeluh, tubuh akan menghasilkan hormon endorfin. Hormon tersebut buatkan anda lebih tenang dan gembira. Tapi, jika jarang berpeluh, memang stres je la sepanjang masa.

6) Penyakit buah pinggang

Peluh mengeluarkan racun dari tubuh. Tapi jika anda tidak berpeluh, racun yang terkumpul akan menyebabkan terbentuknya batu buah pinggang.

7) Penuaan & kulit berkedut

Berpeluh membuatkan kulit lebih anjal dan aliran darah meningkat. Tidak hairanlah atlet semua nampak lebih muda dari usia kerana selalu berpeluh. Tapi jika anda jarang berpeluh, kulit akan jadi kusam dan mudah berkedut.



4 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...