- ank mak yang nakal -

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......
mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..


Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..


Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....


Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....


Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....


Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....


Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....



Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!


Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .


Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan....

.
Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

take note: surat nie aku copycat dari facebook. urm... tetbr plak aku rindu kat mak. mak, thanks sbb selama ney sabar melayan kerenah owg. owg tahu mak bnyak lalui suka duka demi owg dn adik-adik. owg syg mak. selagi owg ada owg xkn biarkan mak terkongtang kanting. owg jnji owg akn buat mak bangga dn owg..
#i love u mom#

- tekad hidup -


take note: setiap ari aku b'usaha utk lupa kan kau. tiap saat aku b'harap agar cpt berlalu tnpa mengingati kau dn setiap minit aku berdoa moda kau tak lagi aku ingati. aku nak mulakan hidup baru dn biarlah kenangan antara kita menjadi sejarah. aku harap kau bahgia dgn pilihan kau dan jgn cari aku lagi. aku inginkan sebuah kehidupan yang baru. hidup yang penuh gelak tawa dn gurau senda. aku harap akn ada sorng insan yang bakal mengganti tempatmu disisiku suatu hari nanti.. 

- migrin -

sampai bila lah aku kna tahan saket nie ea..?
migrin nie acm xnk ilng jerk dri kepala aku..
urmmm.. esk nak xnk aku keje keje ugk nie
klau x apew plak bos ckp kn. cukup laa
2 ari aku ponteng dsbb kn migrin + malas
aku harap sngt esk semua nya kembli normal.
aku dh penat b'fikir, aku dh penat memikir
so aku harap esk fikiran ku akn kmbli kosong.
aku jst nak happy, nk enjoy dn gelak tawa.
urm... buat kak long sorrt sbb pg td owg x reply msg.
akk, td owg dgr msg akk tp owg xlart nk reply.
kepala nie acm berat sngt. 
insyaAllah esk klau dh ok owg dtg keje,
nnt kte brekpest sme2 ea kt de'mall tue.
owg rindu nk mkn roty cnai dgn tea tarik nie...
kak long, owg syg kak long so jgn touching2 taw
sbb owg xske memujuk.. huhuhuuu.. 
Ya Allah, moga engkau kuatkan hati aku dn tabahkan
jiwaku utk terus hadapi ujianmu. pada Engkaulah aku memohon
dn pada Engkaulah aku meminta..
amin

- ponteng keje -

ari nie skali lg aku ponteng keje. hahahahah !
niat di aty mmg nk pergi pg td tp wse acm mals lah plak.
ishh ! apa nk jd aa dgn aku nie yerk, slalu sngt ponteng.
heheheee ! bosan r keje memanjang tp tyme ponteng pun bosan gak.
adiyaaaa..~! apa nk buat ea tuk ilng kn bosan ney ?
ari nie aku akn smbung kembali mogok yg smalam.
yes ! aku mogok ! aku mogok !
semua nyer sbb ko pkck giler !
makin aku nk lupa kn ko makin ko dekt dgn aku.
dh mcm2 story aku dgr pasal ko pdhal
aku xmintak pun utk tahu semua nie.
aku benci ko ! aku xnk tgok muka ko ! aku sakit ati dgn ko !
urm... tp aty aku tetp syg ko :(

- orange si comel -



take note : aku rindu si kecik nie. aku rindu nk layan kerenah dn telatah manja nakal dia. aku rindu nak ngadu kt dia psl prob aku. si kecik, ko jgn nakal2 taw nnt aku balik kita toking2 yerk. aku syg ko si kecik. ko jerk lah buah ati aku skrg nie. ko xpernah nyusah kan aku kan tp kekdng ko degil terlampau. ko jaga diri elok2 taw si kecik. nnt ada masa aku bawak ko tinggal skli dgn aku kt kuantan nie yerk... luv u si kecik

- kami kawan -

awak...
owg nak mintak maaf disbb kn owg awk gado dgn dia. awk kwn owg
yang ting tong. owg happy dpt jd kwn awk wlaupun kita bru knl. awk
tc dn buat owg happy. owg doa kn awk dgn dia kekal dn kembali
happy acm dulu taw. owg tahu awk syg dia dn dia oun mesti syg gak kat
awk kn kalau x knape mesti dia nak tuduh yg bukn-2 pasal kita.
awk, owg ckp jelous tue tnda syg so ni makna nya dia still syg kn awk kot.
aw b'usaha dn terus b'usahat aw. jgn ngalah sbb owg tahu awak dn dia
mesti akn bersatu kmbli one day. moga kebahgiaan milik awk...
nyte kwn...

#my prend#

**************************************************************

Cerpen | Kisah Adik Dan Abang

Mengisahkan kisah seorang adik yg selalu tulis surat kat abang dia..Dan dia xtau pon abg dia balas surat tu….hmmm..;(

Aku ada abg..Dah lama berpisah..Tapi aku selalu utus surat kat die yg kat kampong..Satu pon x berbalas..

2 Tahun lepas..Aku menikah tanpa izin abang..Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia..Sepanj…ang perkahwinan aku..Aku x tenang..

Cuti sekolah yang lepas..Aku ajak suami aku balik kampong..Aku nak bersihkan rumah pusaka makl dan ayah.. Semasa membersih rumah using tu..Aku tersapu surat yang aku kirimkanpada abangku 2 tahun yang lalu..Sebelum aku menikah…suratnya macam ni..

“Khas buat abangku,

Abg, ko ingat lagi x..

Mak ngan ayah meninggal mase aku Darjah 5..ko plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang eksiden sebab nak beli kek befday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kite, sampai mak terpaksa pegi beli ngan ayah..Tapi aku hairan mase tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan..tbe2 banyak air keluar..Tapi ko cepat2 lap lantai umah kite..Tapi aku x amik kisah pon sal hal tu..

Sebelum pegi, diorang cium kita berdua. Diorang cakap

“ Abg, ko jaga adik. Jangan bagi nangis. Kalo mak dah xde, ko jangan tinggal die. Ingat sket mak ngan ayah ko ni..Jangan sesekali biar die sorang-sorang “

Ko ingat x..

Sebelum diorang pegi beli kek, ko balik dari sekolah, ko belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan..Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, Sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu..ko x penah ucap bufday kat aku lagi..Sampai sekarang..

Abg, ko ingat x..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi..Ko pegi mana pon aku xtau..Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, Tapi ko xmakan pon..Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan.Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, ko ingat x..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, Tapi time tu ko tengah tido..Aku amik Dua riggit dalam poket jeans ko..Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon..Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, ko ingat x..

Semasa umur aku 18 tahun..ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long..ko cakap ko ada hal..Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku..Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau..Kenapa tiada sebarang balasan..Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pon 32 tahun, aku sudah pon disunting orang..Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau..Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlu izinmu sebagai wali aku..

Abg,

Jika kau dapat surat ni..Katakanlah pada aku..Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..

Salam sayang,

Adik.”

Aku mula terasa yg teringin nak selongkar rumah pusaka ni…Yelah.. Nak balik jarang sangat..

Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe ada satu kotak besar jatuh and banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..

Dan tiba2 aku terpandang satu surat yang cantik sangat…dan aku buka…

“Assalamualaikum..

Kehadapan adikku yang jauh di mata ..

Maafkan abg kerana tidak membalas satu pon surat yang engkau kirimkan..Kerana aku tidak berdaya sayang..

Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita..Iye, kau pecahkan perhiasan rumah..Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan..Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau..Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..

Aku tau kau tak suka warna biru..Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau..Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu..Walaupon kau dah campakkan pengikat rambaut tu..Aku dah ambil balik, dan basuh..dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita..Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..

Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu..Kau pon sudah lupa ya..Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal..Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya..Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..

Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja..Kerana aku bekerja di pekan..Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori..Untuk menyara engkau..Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau..Kerana masa itu,..Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau, Ramai yg memuji..Aku harus sediakan perhiasan untuk kau..Supaya kau tidak rasa malu..Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,

siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau..Aku akan makan masakan itu sebelum subuh..Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur..Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,

aku malu untuk ucapkan terima kasih..Kerana engkau banyak berkorban untukku..Kau menyediakan makanku dan segalanya..Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih..Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku..Kerana terima kasihku untukmu adalah ntuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,

Maafkan aku kerana aku memukulmu..Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila..Betulkan..selepas kejadian itu..Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur?Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku..Sakit yang amat sangat..Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah..aku Berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun..Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..

Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku, sebenarnya..aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu..Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen..Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital..Doktor mengesahkan aku menghidapi barah peparu dimana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur..Aku terpaksa dirawat dihospital walaupon doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..

Aku titipkan surat ni di rumah pusaka, ketika ini aku di hospital..Jika suatu hari nanti engkau pulang ke rumah kita..Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu..Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini..Aku sudah pon tiada..Jangan kau bersedih..Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH.

Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH.

Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH.

Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH.

Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH.

Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH.

Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH.

Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupon duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..

sekiranya engkau disunting seseorang..Biarkan pakcik kita menjadi walimu..Kerana aku mungkin sudah tiada..

Bahagiakanlah dirimu..Kerana itu yg aku mahukan..Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..

Salam sayang sedalam-dalamnya,

Abang.”

Di rumah pusaka itu..Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir..Lantas..Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan..

Semuanya berwarna pink..Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah..Ya Allah…Aku meraung sambil menatap hadiah itu..

Ya Allah..dimanakah dapat ku cari insan semulia abangku




take note : aku copycat dari pesbook bendalah nie.. 

- fanatik fantastik -

penat

- mengharap secebis sinaran -

td balik keje dlm pukul 7 1/2 lebih, aku terus nangis sepuas aty sampai abes kuar air hingus skli. yes ! lega jap jiwa aku dapat luahkan perasaan dlm tangisan wlaupun tetibar idung aku xb'fungsi utk aku b'nafas. kalau td aku sedih tahap gilerk babun, nie aku happy lah skit sbb bru lepas msg dgn kak long. urm.. kak long ckp td si malaun tue call bagitahu yang dia dah pulangkan kunci butik. huh ! agak-2 bole pcaya ke tak ea ? entah-2 kak long ckp acm tue skdar nak pujuk dan sedapkan aty aku jerk kot. tapi mustahil sbb kak long siap b'sumpah lagi yang dia xckp tipu. arghhhhhh ! kusut nya kepala hotak aku mlm nie. sebenarnya dan sejujurnya kalau bole aku dah xnak lagi keje kat situ. mm silap aku ugk baru nie, sbb tyme kak ja offer aku pergi terima. urm... apa pon xbole laaa. sbnarnya kan aku t'ingin nak try merasai kehidupan sbgai seorang pekerja mc'd @ kfc. huhuu.. owg cakap keje kat situ best sbb acm xder life. ngadap mknan 24jam smpai xder mana nak fikir pasal hidup, nak mintak cuti pun susah. tapi seandainya beto lah si malau tue dh berhenti, aku tetap xberapa happy ugk sbb aty aku dah xder lagi kat butik tue. aku dah tawar hati tuk keje kat situ. aku bosan sbb kena ngadap jarum, benang dan tudung 24jam. entah bile lah time utk aku buat sale, ish ! xadil beto laaaa.... nnt yg laen dapat gaji + komisyen tp aku plak jst gaji semata-mata. hampeh tul laaa.. ishhh kekdng nyesal plak aku sbb tunjuk bakat jahitan kat dpn kak ja tempoh hari. urm.. apa pun yang berlaku aku b'harap sngat agar esk si malaun kerek nak mampus tue xder ! aku benci gilerk babun kat ko malaun ! dn aku harap esk perjalanan hidup aku akan lebih ceria dan happy bersama kak long. kak long, buat sementara waktu nie owg akan cuba b'tahan demi kak long. tp andainya owg beto2 dah xmampu, maaf sbb owg akn tetp dgn keputusan owg. oyg nak BERHENTI ! xkisah lah xdpt gaji utk bulan nie pun asalkan aty dn jiwa owg xterseksa lagi.


#owg syg kak long#

- kawan mukabuku jd sahabat aku -


- anak derhaka ! -

sungguh azab ibu mengandung
bulan dan hari terus di hitung
ibu berserah rugi dan untung
kepada Allah tempat bergantung

di katil usang ibu bersandar
menahan sakit terketar-ketar 
air mata dipipi bundar
harapkan lahir anak yang pintar

cukuplah bulan dan harinya
seorang puteri dilahirkannya
bidan menyambut dengan halusnya
hampir mencabut nyawa ibunya

apabila anak pandai berdikari 
ibu dibuat hamba abdi
makan minum disuruh saji
kain baju dipaksa cuci

ibu yang malang berduka cita
duduk berendam si air mata
akhirnya ibu menutup mata
akibat perbuatan anak derhaka

take note: puisi nie aku akan ingat sampai bila-bila. frst aku dgr tyme darjah 6, sebelum aku ambek upsr. aku ingat lagi tyme tue aku ada kem menjawab soalan utk dak-dak class 6teratai. mula-mula tue mmg boring ugk laa sbb cikgi duk ceramah xhenti-henti smpai mata aku nie tunggu masa jerk nak tidow. heheee.. last-last waktu acara penutup tue kn cikgu ariffin, guru bhasa melayu suruh semua org duduk bersila smbil tutup mata dn tenangkan diri. perhhh time nie aku wase  nie lah saat nya utk aku tdow. hahhaaaa. bila keadaan dah sepi, sayup-sayup jerk aku dgr suara cikgu tue baca syair anak derhaka nie, then xlama lepas tue start lah agenda air mata. urm.. mula-mula aku dgr mmg xder rasa pun tp bila rangkap last tue mmg sedih habis. saat nie aku teringat kt mak di umah. aku teringat balik akan semua bebelan dn leteran mak kat aku. mmg kekadang mak kuat meleter tp tue semua utk kebaikan aku dn adik-adik. aku bangga punyai seorang ibu yang sporting acm PUAN RAMLAH. mak, owg syg mak. owg mintak maaf ae sbb owg slalu bantah ckp mak, owg slalu bt mak risau pasal owg dn owg kekdng bt benda yang mak xsuka.. owg janji dgn mak yg owg akn belajar beto-beto demi mak dan ayah.

#saya sayang keluarga saya#