- durjana -

Pada 21 disember yang lalu, Kiki telah menyambut birthday yang ke-5
,setelah habis berparty,dye pown pergi la jumpe ngan mak dye,
di sebelah maknye ade abangnye yang bername Kaka...
mereka bertiga pown berborak,,,,,,,,

Kiki : mak,,nak tanye satu soalan boleh..
mak : erm,,tanyela,,,
Kiki : mak boleh x citer sal ayah,,spanjang kiki idop kiki tak pernah pown jmpe ayah,,
Kaka : haah,,kaka pown same,,
mak : ish,,ape yang korang cakapkan ney,,mak tak fahamlah,,korang da buat keje skola ke blom?
kiki : mak,,janganlah ubah topik,,
mak : ok fine,,mak terus terang,,sebenarnye,,kau brdua ney bkannye adik bradik sebape,,bapak kiki laen,,bapak kaka laen,,
kaka : owh,,tak kisah la tu,,tapi,,mane mereka pergi?
mak : sebenarnye,,mak dah berzina,,hasilnye korang berdua la,,haha
kiki&kaka : owh,,maknanya kami nie anak luar nikah la ye?sampai ati mak,,kami benci mak,,mak memang ahli neraka,,siap bleh glak lagi tuh,,,kitorang serius ney,,
mak : korang ney jangan banyak cakap la,,mak hempuk kpale kau berdua kang,,lagipown kite ney KUCING,,kau berdua bile da matang nnti akan buat perkare same gak,,,bodoh!
kiki&kaka : ouh,,yeke?meowwww..


take note : sekadar lawakk penghibur hati semata-mata. tade kena mengena dgn sesiapa..bkn niat utk memerli atau menyindir ok... hahaaaa ape pun good night kwn kwn...

- gunung senyum -


#merindui kenangan lalu... nyte !

- korban cinta -

korban duit
korang nampak tak air yg mengalir laju ??
hahaa ! rasanya lagi laju kot duet korang yg mengalir.
mana tak nyer bile dpt partner yang tak reti-reti 
nak share, semua korang yang dahulukan.

korban masa
tyme nak pegi dating, menunggu si dya b'siap punyer laa lama.
perhhhh perhabes masa kat situ jep jawabnya.
apa pun sblum korang keluar better
suruh partner korang bersiap sejam lebih awl ye..

korban maruah
hah.. ! yang nie laaa paling bahaya,
 tapi yg nie jgk yg jadi trend skrng.
b'modalkan ayt2 romantika sikit terus
merelakkan diri utk dikorbankan.. bangang!
senangkan mengorbankan maruah dan nilai sebuah cinta
tyme couple. hey korang sedar skit ea, stkat couple mmg
xkemana laa.. kalau nak yakin dan pasti pegi kawen terus laaa..

korban air
hey, jgn fikir bkn2 ler ! *ak lempang laju2 kang..
korban air liur laa akibat m'bebel kat partner..
pantang uat silap sikit habes dibebelnya mcm laa dya
tue elok sangat dan bila dah kena tinggalkan baru laa
korbankan airmata menangisi putus cinta.. huiiii...

korban diri
ni laa korban yang t'akhir..
tatkala dah habes segal pengorbanan yang ada maka
cinta korang pun terpaksa dikorbankan, pastu digoda oleh
setan2 maka korbankan diri adalah jalan terakhir.. *bunuh diri laa tamby !

 

- Sayangilah ibu selagi ia masih ada -

Ketika kau berumur 14 tahun, Ibu ingin tengok rancangan agama sedangkan kau ingin tengok cerita korea.
Sebagai balasannya, kau lempar remote hingga pecah berkecai

Ketika kau berumur 15 tahun, Ibu pulang kerja masih ingin memeluk dan menciummu.
Sebagai balasannya, kau jawab ..apalah mak nii..saya dah besar, rimas laa"lalu lari kunci pintu bilik..

Saat kau berumur 16 tahun, Ibu membenarkan kamu menggunakan komputer ribanya.
Sebagai balasannya, kau menggunakan Komputer ribanya hingga tidak ada kesempatan ia nak menggunakannya.

Saat kau berumur 17 tahun, Ibu sedang menunggu panggilan telefon yang sangat penting.
Sebagai balasannya, kau menggunakan telefon semalaman.

Saat kau berumur 19 tahun, Ibu Mengalirkan air mata menangis di atas kejayaanmu dalam peperiksaan STPM
Sebagai balasannya, kau meraikannya hanya dengan teman-temanmu sedangkan dengan ibu buat endah tak endah saja.

Saat kau berumur 20 tahun, Ibu masih ingin berjalan bersama-sama...
Sebagai balasannya engkau meninggalkan ibu jauh di belakang, malu kalau kawan-kawan tengok.

Saat kau berumur 21 tahun, Ibu memelukmu dengan penuh kesyukuran saat kau lulus pengajian tinggi mu
Sebagai balasannya, kau tanya ibu bila hendak membelikan hadiah untuk mu.

Saat kau berumur 40 tahun, dia menghubungi mu untuk memberitahu ada kenduri doa selamat dan tahlil di rumah .
Sebagai balasannya, kau jawab, “Ibu, saya terlalu sibuk, tidak ada masa terluang untuk balik!”

Saat kau berumur 55 tahun, Ibu sakit tak kebah sehingga memerlukan perhatian mu
Sebagai balasannya, kau hantar dan upah bibik untuk menguruskannya.

Dan hingga suatu hari, dia meninggal dengan tenang..
Dan tiba-tiba di satu ketika kau teringat semua yang tidak pernah kau lakukan untuk gembirakan hati ibu mu..sayangnya dia telah tiada lagi..




P/s : Sayangilah ibu selagi ia masih ada :')

Kisah Hati | Ikhlas Dalam Sebuah Pekerjaan

ak tgok mereka bekerja,
ak tgok suasana dan persekitaran
ak tgok baju mereka dibasahi peluh
namun mereka tetap bekerja dan terus bekerja
ak tgok mereka dimarahi majikan
mereka hanya tunduk mendiamkan diri
ak tgok mereka mengabadikan diri pada pekerjaan mereka
namun kenapa mereka dicaci , dihina ?
mereka juga manusia
mereka ada hati perasaan
ak pandang cara mereka pekerja
ak perhati gelagat mereka
ada dikalangan mereka masih budak mentah
ak tgok mata mereka, hati aku tetibe sayu
mereka seakan keletihan namun tetap meneruskan kerja
kerja tidak mengenal siang dan malam
kenapa mereka dikutuk ? apa salah mereka ea ?
kekadang aku terfikir hina sangatkah mereka ?
padahal mereka uat kerja langsung tak mengacau org laen.
tapi kenapa mereka selalu dikacaw ?
mereka juga ada hak untuk hidup !
mereka dtg secara sah !
 mereka ada permit !
mmg tak dinafikan mybe ada dikalangan mereka yang jahat
tapi kenapa mesti disbbkan nila setitik kita nak buang susu sebelanga ??
jauh didasar hati aku pilu melihat mereka
beribu batu meninggalkan kg halaman,
sanggup berjauhan dgn insan tersyg demi reki yang halal,
bekerja siang mlm tapi langsung tak dihargai.
semoga mereka mampu bertahan
sesungguhnya Allah sentiasa ada untuk melindungi hamba-hambaNya..
okbye ! salam..



- abg misi dan pesakit -

Pesakit: "Abang jururawat, best ke kerja di hospital? Dah lama ke kerja sini?"

Abang misi: "Bolehlah. Nak kata best, ada juga stressnya. Tapi, selama 5 tahun kerja di sini, dapat banyak pengalaman yang bernilai yang orang luar di sana takkan dapat rasa."

Pesakit: "Apa yang best sangat tu? Nurse-nurse lawa-lawa eh?"

Abang misi: "Bukan. Tu tak best. Ada yang lagi best."

Pesakit: "Wah, apa dia?"

Abang misi: "Di sini setiap hari saya lihat pesakit meninggal dunia. Kerja saya uruskan kencing berak mereka, bersihkan mereka hinggalah ke urusan jenazah. Apa yang saya lihat sepanjang saya bekerja di hospital ni, betapa ramainya di antara mereka yang sudah meninggal..sebelum meninggal meminta-minta sama ada dari waris atau jururawat untuk pegang naskhah al-Quran. Ada yang tak boleh baca, ada yang suruh kami bacakan. Ada juga yang tidak sempat sentuh al-Quran, tak sempat baca al-Quran, Allah telah pun mengambil nyawa mereka. Bila dibacakan sahaja al-Quran pada mereka, berlinangan air mata.

Saya lihat betapa orang-orang yang berada di akhir nafas, majoriti nak sangat sentuh al-Quran. Kalau boleh, nak mati dengan peluk al-Quran. Pengalaman-pengalaman yang saya lalui di sini buat hati ini insaf. Sedar satu perkara yang sangat penting."

Pesakit: "Hm. Apa dia?"

Abang misi: "Apa yang kita biasa pegang ketika kita masih sihat, apa yang kita biasa baca dan belai ketika masih hidup gembira tika tak datangnya sakit...itu jugalah yang kita akan dapat pegang dan sentuh di akhir hayat. Jika kita selalu pegang handphone di tangan setiap masa, sibuk dengan gajet di tangan dan lalai kerananya, agak-agak di akhir hayat kita nanti...dapatkah kita sentuh dan pegang al-Quran? Sedangkan tangan kita tak biasa pegang al-Quran, sehari sekali pun susah nak belai dan belek al-Quran apatah lagi membaca atau mentadabburnya...Allah...Allah...

Sungguh, kita dah tak perlu handphone atau gajet di akhir nyawa kita..kita sangat memerlukan al-Quran...barulah kita sedar masa itu apa yang dah kita rugi...Allah..Allah..."

Pesakit: "(menitis air mata.....) Abang..bacakan saya al-Quran...sayatak boleh baca..buta tajwid... "" "

Abang misi tersenyum. Dikeluarkan al-Quran mini dari kocek bajunya...


#Moral of the story banyak2kan lah membaca Al-Quran..Nanti bila mati bukan gajet yang boleh menolong kita tetapi amalan-amalan yang kita buat selama kita hidup..

- baca dan fahami -


Ketika kita mengeluh: 
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab : 
“ Dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat " (78 : 9)
Ketika kita mengeluh : 
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab : 
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan” (2 : 286)
Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab :
“ Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang ” (13 : 28)
Ketika kita mengeluh : 
“Apa yang aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab : 
” Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarah sekalipun, niscaya ia akan melihat balasannya ” (99 : 7)
Ketika kita mengeluh : 
“ takdak sorang pun yang nak tolong aku..."
ALLAH menjawab: 
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan untukmu ” (40 : 60)
Ketika kita mengeluh : 
“ Aku sedihh sangat...”
ALLAH menjawab : 
“ La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita " (9 : 40)

 


- pari pari comel dari laut -

Saya adalah pari-pari comel dari laut. Saya berenang tercomel-comel setiap hari. Walaupun saya bertelanjang bulat,tapi saya adalah pari-pari comel dari laut.
Tiada siapa pun akan sampai hati untuk marahkan saya dan memaksa saya memakai skirt pendek sebab saya pandai buat mata bulat-bulat sambil menyengetkan kepala kemudian berkelip laju-laju seperti kepak rama-rama.
            Saya pari-pari comel dari laut. Walaupun saya comel, tapi saya tersisih. Ramai penghuni laut yang memandang saya,tapi tiada satu pun yang mahu berkawan dengan saya.
            Jadi saya banyak menghabiskan masa di celah-celah batu. Sesekali bercakap dengan kuda laut tentang menu pada hari semalam dan berbicara tentang aromaterapi berbau epal yang terjatuh dari kapal walaupun kuda laut cuma reti menjeling.
            Saya pari-pari comel dari laut. Saya suka berenang terkedek-kedek tercomel-comel. Saya suka pasir di dasar laut. Saya suka matahari tengahari yang kelihatan berkilat di tengah laut.
            Tapi saya tiada kawan. Saya hidup bersendiri. Saya bukan hidup berkumpulan seperti ikan-ikan yang lain.
            Apabila ikan jaws jeng jeng jeng mula menjengah dengan renangan berbentuk zik zek, saya jadi takut. Saya tiada kawan untuk tumpang berlindung atau tumpang menyorok di belakang bila saya berasa tidak selamat. Saya harus berenang cepat-cepat menyorok di celah-celah batu dalam keadaan berdebar-debar.
            Dari celah batu saya lihat sekumpulan ikan berenang bersama seperti sayap yang besar. Lari bersam-sama dan menyelamatkan diri ikan jaws bersama-sama sambil ketawa lucu. Gembiranya.
            Saya menangis.
            Saya pari-pari comel dari laut. Tapi saya tiada kawan. Tiada siapa pedulikan saya.
            Saya pari-pari comel dari laut. Tapi semua orang panggil saya ikan buntal.
            Ikan buntal. Ikan buntal. Ikan buntal.
Saya tidak pernah percaya saya adalah ikan buntal. Kerana saya percaya, saya adalah pari-pari comel dari laut.

 

Take Note : jadilah diri sendiri !


- Jumaat itu Indah -

ASSALAMUALAIKUM
salam Jumaat . penghulu segala hari
btw entry nie ak tade idea pun..
saja gedix2 nak menaip jugak
so ini laa mkn dya..
hahaa dari tadi duk taip then padam..taip lagi padam lagi , taip padam taip padam..
ishh ishhhh ak pun xtahu nak tulis apa.. *xtahu nak tulis jgn gedix pegi tulis !
ok laa , pejam celik pejam celik harinie dah jadi hari Jumaat..
Jumaat, penghulu bagi segala hari *sabtu, ahad, isnin, selasa, rabu, khamis
dihari yang mulia nie, dgn keberkatan yang ada
ak nak mohon maaf asat silap salah yang dilakukan secara sengaja ataupun xsengaja
sorry ye kwn2 kalau kata2 dan entry ak yang sblum2 nie agak terkurang bahasa terlebih bicara...
btw tade niat pun nak sakitkan hati sesiapa..
sekadar meluahkan ditulissan apa yang terbuku dihati nie..
ok laaa idea dah tade.. otak kembali beku..
hahaaa ! apa pun bagi kaum Adam jgn lupa Solat Jumaat ye...
tataaa ~ salam !



- tukar tempat praktikal -


tahu plak korang call ckp boss bising ak xdtg keje ye ?? HAHAAaaa kesah plak ak kang, lantak korang laa nak ckp apa janji xmengadap lagi muka plastik korang ! #harap2 cpt dpt tempat baru utk praktikal ak nie (:

hey korang dah baca statment kat atas tue ? HAHAhaaaa gud !
meh sini ak nak story sikit..
ok ok, actuly minggu lepas ari rabu sampai skrg ak tak dtg keje..
hahaaaa ponteng ker ?
well nak kata ponteng tue tade lah sngat,
tapi lebih kepada nak resign terus laa mangkukk !
dah kenapa plak aku nak berhenti ye ??
alaaa suka hati aku laa wehhh..
hahaaa bole ak ckp acm gitu ? :p
tade laaa sbnarnya ada bnyak sbb yang menyokong aku untuk resign nie
kat tempat tue ak asyuk uat Kotak Fius Agihan je.. ishhh dah kalau mcm tue apa yang nak aku tulis kat dlm buku log ? ak praktikal dah 3bln lebih tapi baru sekali masik site opis.. dah tue acmne ??
sikap pekerja pekerja lama kat situ uang agak kurang diajar. ada laa sorang pekerja tue, dulu masa first ak masuk ok laa.. tapi lama2 dya terlebih kurang ajar plak.. puithhh ! suka hati laki bini bapak tiri mak dya je nak marah2 kamu bdak2 praktikal.. apa hak kaw nak marah kiteorang hah mangkukk !
ak benci dgn suasana kerja yang diskriminasi. apa ke patut dyorng tak yakin dgn tahap kecekapan aku. perhhhh mmg ak bengang laaa ! kowang bagi aku uat keje2 yang kat dlm opis, hakikatnya tue bkn keje aku ! dan tue bkn jiwa aku laaa shiallll !
mohon jgn terlalu memandang rendah kat ak ok ! ye, mmg aku gegurl ! kudrat aku mybe xsekuat korang tapi kalangkala idea yg aku bagi tolong laa diambil kita mangkukkk ! sbb rasanya aku nie lebih bijak dari kowang dlm bab2 berfikir ! hahaaaa bangang !
rasanya cukup laa stkat tue dulu aku list ye... ikut aty nie mmg bnyak lagi.. ok btw aku nie suka belajar dlm hidup.. disbbkan aku xtahu lah aku belajar tapi disbbkan perangai korang nie lahhh pembelajaran aku terbantut !
ak mmg xpandai sbb tue aku nak belajar sampai pandai tapi korang xbagi aku cuba so sampai bila ak nak berada didalam kebodohan sengal ??? 
setelah berpuluh ribu kalai aku berfikir, so aku tekad utk resign ! lantak laaa dyorng nak cakap apa yang penting ak tahu mana hala tuju aku... 
ok laaa kowang sory terkasar bahasa terlanjur kata ye.. hahaaa, thanks jgk sudi baca. so skrg aku nak gerak dulu.. doakan aku dapat cari tempat praktikal baru dlm masa terdekat je.. sbb praktikal aku berbaki 6bulan lagi nie... hahaaa tata syg's.. salam !


- untuk kamu tahu siapakah aku.. -

aku ingin m'jadi alasan kaw tersenyum saat kamu bangkit diwaktu pagi dan b'semangat m'jalani hari hari kaw..
aku ingin m'jadi seseorang yang kaw fikirkan sebelum kat tidur dan seseorang yang kaw rindui setelah bangun dari tidur..
aki ingin m'jadi salah satu nama yang sentiasa kaw sebut dlm setiap doa, kerana setiap doaku ada nama kaw..
aku ingin m'jadi orang pertama yang kaw lihat di waktu pagi dan yang t'akhir diwaktu malam..
aku ingin m'jadi p'dampingmu. m'jadi kisah t'indah dalam hidup kaw dan meniti bahagia bersama kaw..
aku ingin m'jadi titik terang dalam kegelapan kaw dan jawapan atas segala keraguan kaw..
aku ingin m'jadi alasan disetiap hari bahagia kaw, ubat penghilang kepenatan kaw dan pendoa saat kaw hilang arah hidup..
aku ingin m'jadi bayangan yang mengiringi langkah kau dan selalu menemani kemana kaw pergi..
aku ingin m'jadi seorang yang kaw sayangi, kaw cintai dan yang kaw akan tangisi disaat ak pergi meninggalkan kaw..
aku ingin m'jadi insan terbaik yang dipilih Tuhan untuk bersama kaw..
aku ingin m'jadi orang yang akan m'hapuskan airmata kaw disaat kau disakiti oleh orang lain..
aku ingin m'jadi orang yang setia mendengar setiap keluh kesah kaw dan selalu menemani kaw disetiap suka dan duka..
aku ingin m;jadi seseorang yang kaw fikirkan setiap hari sambil tersenyum..
aku ingin m'jadi sebuah mimpi dalam tidur kaw..
aku ingin sekali m'jadi makmum dalm setiap solat kaw dan mencari keredhaan-Nya..
aku ingin m'jadi seseorang yang sentiasa berterima kasih kepada Tuhan, kerana memiliki hati kaw..


adakah aku mampu berpeluang untuk menjadi semua ini dalam hidupmu ??

- i'm tired -

i'm tired of crying
i'm tired of yelling
i'm tired of being sad
i'm tired of pretending
i'm tired of being alone
i'm tired of being angry
i'm tired of feeling crazy
i'm tired of feeling stuck
i'm tired of needing help
i'm tired of remembering
i'm tired of missing things
i'm tired of being different
i'm tired of missing people
i'm tired of feeling worthless
i'm tired of feeling empty inside
i'm tired of not being able to just let go
i'm tired of wishing i could start all over
i'm tired of dreaming of a life i will never have
but most of all, i'm just tired of being tired

 

- klik aienlieyrusli utk dgr lagu pebret -


- pegangan kita berbeza -


 
kita sama sama menyayangi
kita sama sama merindui
kita sama sama berjanji
namun akhirnya janji tidak tertunai
ak pergi membawa diri
kaw makin dekat mencari
apa yang mesti aku lakukan
tahukah sedalam mana hati ini
tahukah sbnyak mna rindu ini
namun ak pendamkan semua itu kernamu
sampai bila harus hidup dlm kepalsuan
mana mungin kita bersama
persoalan itu tade penyelesaian
aku terlalu menyayangi agamaku
katanya kaw menyayangi agama kaw
syg, aku rela kehilanganmu dari kehilangan Penciptaku
aku mmg menyayangimu namun aku lebih menyayangi-Nya
sesungguhnya cintaku untuk-Nya melebihi cintaku untuk kaw
Dia selalu ada saat aku gembira dan berduka,
Dia tahu apa yang aku perlukan dlm hidup ini
mybe Dia menemukan aku dgn kaw supaya
aku berfikir dgn lebih matang lagi..
maafkan aku !
 takkan sesekali aku gadaikan agamaku demi cinta kita