Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Bagaimana Cara Turunkan Berat Badan


Kurus.
Sejujurnya aku memang ada niat nak kurus. Alaaa setakat niat je pun. Hahaa azam setiap tahu pun nak kurus. Tapi usahanya langsung takde. Nak kurus sekadar dimulut bukan betul betul dihati. Tengok orang lain kurus, slim macam best je tapi aku okay je. Takde pun rasa rendah diri.

Kenapa?
Mungkin sebab aku selesa berada di zone tersebut tika dan saat itu. Nak kata aku ni gemuk gedempol tu takde lah. Sebab aku takde lah pendek sangat. Jadi  nampak saiz agak besar. Tapi takpe. Aku happy waktu tu. Hahaaa tiap kali aku mengurakan niat nak diet tu mesti member member tibai aku. Buat apa nak kurus? Tak perlulah kurus? Dah okay lah macam ni. Tak payah lah seksa perut. Halahhh halahhhh.. nampak tak member member aku jenis macam mana?? Heheee sebab diaorang ni suka lepak. Bila lepak mesti akan makan dan aku pun terlibat sama. Dah laaa lepaknya lewat malam. Ditibai plak roti canai laaaa, nasi goreng laaa, bla bla blaaaa laaaaa.. pastu mereput! Oichhh nampak tak kat situ pemakanan dan gaya hidup yang tak sihat.

Macam mana terlintas tekad nak kurus?
Kerana seketul hati dikecewakan. Hurmmm.. Sebenarnya nak kata keceea tu takde lah sangat. Tapi frust jugak lah. Terkilan pun ada. Sedih pun ada. Entahhhh! aku pun tak tahu nak story macam mana. Tapi yang pasti, dari situ aku betul betul tekad nak dapatkan bmi yang stabil. Bukan nak kurus sangat pun, cukuplah bmi aku stabil. Maka gigihlah aku jogging petang petang. Aku kawal pemakanan, aku amalkan pemakanan yang betul. Bab gaya hidup tu aku masih tak mampu nak ubah. Heheee lepak tu masih ada tapi tak sekerap dululah. Yang paling payah aku nak buat adalah part tidur. Susah lah nak tidur awal. Golek golek pun terlajak lewat jugak jadinya. Tapi takpe aku masih usah lagi.

Untuk pengetahuaan korang, aku amalkan minum kopi Klubna Laleh. Minum setiap pagi sebelum sarapan dan setiap malam sebelum tidur. Setiap pagi aku akan minum Klubna. Klubna sangat membantu untuk kenyangkan perut aku. Sebelum masuk kerja aku akan makan sebiji epal hijau. Sebelum jam 1 tengah hari aku akan pastikan 2liter air kosong habis diminum. Waktu tengah hari, aku akan makan sebiji epal hijau. Dan sebelum jam 6 petang, aku akan pastikan 2liter air kosong lagi habis diminum. Lepas maghrib, aku akan minum Laleh. Malam kebiasaannya aku tak makan. Lapar? Kalau rasa lapar aku akan makan epal hijau. Bukan setiap hari menu aku macam ni tau. Kadang kadang, tengah hari aku makan nasi campur. Tapi part epal tu memang menjadi rutin harian aku setiap hari.

Tak lapar ke?
Aku dah set dalam kepala. Bila air dalam badan kita cukup, perut kita takkan rasa lapar. Kekadang aku rasa nak mengunyah so aku kunyahlah epal hijau.

Berapa lama keazaman aku mampu bertahan?
Entah! Aku pun tak pasti. Yang penting aku cuba dan terus mencuba. Ya, berat badan aku skrg macam yoyo. Kejap turun kejap naik. Azam dan tekad aku pun macam yoyo juga. Hahaaaa kekadang bukan main lagi aku jaga makan dan kekadang tu aku cheat day sampai tak sedar diri. Hancus terus bab pemakanan. Tapi aku cover balik dengan senaman dan minum air kosong secukupnya. Waktu mula mula aritu, aku berjaya turunkan 10kg. Eh, betul ke beb? Ye! Korang nak percaya ke tidak, lantaklah. Waktu tu aku happy giler. Hahaaa lepas tu terus tak jaga makan sampailah naik kembali 2kg. Oichhh sedih!! Aku pun gigihlah kembali berusaha dan 2kg tu pun hilang.

Alhamdulilah, sekarang berat aku mantain macam ni. Aku masih dala. Proses nak turunkan lagi. Semoga azam dan tekad aku tidak kelaut. Aku yakin aku mampu. Aku yakin aku boleh. Aku yakin aku akan dapat hasilnya nanti. Ye, bukan mudah aku nak lakukan semua ni. Semangat aku haruslah kuat. Tekad aku haruslah kuat. Aku haruslah kuat. Kadang kala aku kecundang juga. Olalalalaaaa...


Doakan misi dan target aku tercapai ye. Semoga aku terus kuat dalam cabaran kali ini. Yeyehhhh aku mampu!



5 ulasan

  1. InsyaAllah boleh tuu..kita pun tengah usaha ni..tapi tak berapa rajin nak jogging.. cuma makan tak bertambah macam dulu.. petang2 naik basikal pusing taman..hihi..kurang minum air manis..

    BalasPadam
  2. insyallah boleh punya !! dah mulakan tu kena sampai capai target.
    hehe CT pun eheh azam jela dulu =P

    BalasPadam
  3. pasti boleh!!!hai sahabat boleh walk to my blog too..salam perkenalan..

    BalasPadam