23 Julai 2018

Kesilapan Ketika Melakukan Senaman

5 KESILAPAN LAKUKAN SENAMAN.
.

Ramai orang suka bersenam utk turunkan berat badan. Tapi tak tahu tentang kesilapan yang biasa dilakukan ketika bersenam.
.
1. Minum air kosong sahaja ketika bersenam
- ketika bersenam, sepatutnya minum air kosong yg ditambah sedikit dengan air isotonik. Ini adalah untuk menggantikan 'garam' dalam badan yang keluar bersama peluh
.
2. Makan makanan berat
- elakkan makan makanan berat sebelum bersenam. Tiada alasan 'carbo loading' sebelum bersenam kerana boleh menyebabkan perut tidak selesa semasa bersenam.
.
3. Salah pilih kasut sukan/tak pakai kasut sukan
- pilih lah kasut sukan yang sesuai dengan aktiviti yang hendak dilakukan. Elakkan daripada tidak memakai kasut kerana boleh menyebabkan kecederaan pada bahagian buku lali.
.
4. Bersenam berlebihan (over limit)
- cuba bersenam melebihi keupayaan diri sendiri. Kita perlu tahu tahap keupayaan diri supaya tidak mengalami kecederaan.
.
5. Berhenti mengejut
- lepas bersenam terus berhenti tanpa buat aktiviti cooling down. Ini boleh menyebabkan otot terkejut dan terjadinya 'cramp'
.

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

2 ulasan:

  1. betul jugak ye. hmm, mek tkde la buat regular tp kadang-kdang tu kalau dh buat, habis sakit sluruh badan

    BalasPadam
  2. Alamak no 1 tu Mrs. A selalu buat sebab Mrs. A tak suka air manis yang sebenarnya.
    Ok lepas ni kena minum jugaklah gatorade or 100 plus tu.

    BalasPadam