Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Hiking | Bukit Baginda, Kuala Pilah

Bukit Baginda, Kuala Pilah
17/02/2019


Alhamdulillah. Aktiviti hiking untuk setiap hujung minggu masih berjaya diteruskan setakat ni. Trip hujung minggu ni hanya aku dengan kawan (bangjang) sahaja. Kami berdua je. Kalau ada yang nak join sekaki, kami on je. Kalau ada yang tak dapat nak join, kami okay je. On trek berdua pun boleh. Tak kisahlah, janji aktiviti kami sihat dan menyihatkan. Heheeee...

Kami gerak dari Senawang ke Kuala Pilah seawal jam 5pagi. Pagi pagi jalan raya takde sibuk sangat so santai santai je. Lebih kurang pukul 6lebih kami ke sana. Kami plan nak naik awal pagi sebenarnya tapi plan kami tergendala. Kenapa? Sebab waktu sampai tu, takde satu kereta pun disitu. Huhuuu.. tak de orang pun. Jadi kami compius... betul ke tak jalan ni.. betul ke ini jalan masuknya.. tapi kenapa takde orang.. pelikk.. sudahlah laluan masuk tu ada signboard tanah perkuburan islam.

Kami pun tunggu seketika dalam kereta. Mungkin kejap lagi ada yang datang. Boleh jugak kami join hiking sama sama. Heheee... Tunggu punya tunggu, jam menunjukkan pukul 7am. Fuhhh alam dah cerah. Matahari dah mula muncul. Tapi mana orangnya?? Dalam hati dah memikir, wehhh macam nak tukar port je. Huhuu.. 

Jam 7.15am, muncul sorang abang yang jaga permit dan bayaran utk jkkk. Oichhh ye, bayaran masuk RM8 untuk sekepala ye. RM3 untuk permit dan selebihnya tu bayaran untuk jkkk. 

Settle bayaran semua, kami teruskan misi. Waktu ni masih tak nampak lagi para pendaki. Katanya abang perhutanan tu, bbukit Baginda biasanya didaki dalam jam 8pagi macam tu. Sebab di puncak takde view pun. Tarikannya hanyalah batu beralun tu sahaja. Oichhh okay. Takpe lah, kami pun mulakan perjalanan.

Dari parking kereta ke check point 1, permandangan kiri kanan hanyalah pokok getah. Laluan masih okay.. mendatar, menurun sikit, menaik sikit pastu mendarar lagi.. dalam 5minute - 10minute perjalanan, akan jumpa check point 1. 

Cantikkk! Akan nampak satu batu besar. Pastu ada air yang mengalir dari batu tersebut. Okay, bermula dari situ cabaran akan muncul. Trek mendaki dan mendaki. Tapi hati hati gais, sebab akar poko berselirat dan trek agak licin dgn tanah dan berpasir. Daun daun kering pun banyak. Tapi jangan risau, ada disediakan tapi di beberapa laluan. Jumlah check point kesemuanya ada lapan. Check poit yang ke lamapan tu korang akan nampak bendera Malaysia terbentang indah. Oichhhh membara semangat kenegaraan!

Okay, jom layan gambar yang sempat kami rakamkan. Thanks bangjang, gigih layan den posing! Hahahaaaa ada muka excited, ada muka penat, ada muka separuh menyerah kalah, ada muka yang tekad penuh keazaman.

Pistttt.. setiap kali hiking, bila penat dan pewai, aku akan selitkan kata kata ni dalam hati. 

'Aku boleh. Aku mampu. Aku okay walaupun aku tak okay. Teruskan perjalanan walaupun tak tahu mana penghujungnya. Penat mana pun rasa badan, teruskan. Kemanisan menanti di penghujung sana.'











































Bukit Baginda, Batu Kikir.. (Wave Rock)
Tarikh: 17 Feb 2019
Masa: 7am (start hiking)

Info: Bukit Baginda di Kuala Pilah telah banyak menerima kunjungan daripada pendaki setelah video “Wave Rock” yang luar biasa tular di media sosial.

Sejak dibuka kepada orang ramai pada 6 Oktober, kira-kira 1,000 pendaki telah menjejakkan kaki ke puncak bukit yang berukuran 40m lebar x 20m dengan bukit menegak berketinggian 450m dari pangkalan Bukit Baginda di Kampung Majau.

Seorang guru kampung dan guru pendidikan jasmani, Ramlan Ruspan, 52, berkata mereka yang ingin memanjat bukit mesti mempunyai stamina yang baik.

“Batu luar biasa itu telah lama wujud tetapi telah ditularkan melalui media sosial oleh rakan saya, Abdul Razak Hashim, 45.

“Sepanjang pengetahuan saya, batu yang sama tidak terdapat di tempat lain di negeri ini. Ia juga agak pelik kerana bahagian sisinya sedikit condong. Ketinggian batu ini dianggarkan mencecah 20 meter,” katanya kepada Bernama.

Ramlan, yang mengajar di Sekolah Kebangsaan St Aidan, Bahau, berkata bahawa sebaik sahaja laluan Bukit Baginda dibuka kepada orang ramai, beliau dan sekumpulan rakan-rakan menawarkan perkhidmatan sebagai pemandu arah.

“Mereka yang mendaki datang dari Perancis, Jepun, United Kingdom, Vietnam dan Filipina. Mereka memuji keindahan hutan dan Wave Rock,” katanya.

Selain Wave Rock, terdapat juga empat gua yang belum diterokai. Jadi gua terbabit tidak dibenarkan masuk.

“Baru-baru ini sekumpulan penyelidik dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) dan UniversitiTeknologi MARA (UiTM) Shah Alam, Selangor, datang untuk meninjau gua.

“Saya harap kerajaan negeri akan mengutamakan hutan sebagai kawasan pelancongan dan penyelidikan,” kata Ramlan.

Bayaran kemasukan adalah RM11, diturunkan kepada RM5 untuk permit hutan dari Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan dan RM6 untuk Majlis Pembangunan Masyarakat Kampung (MPKK). Terdapat juga bayaran letak kereta sebanyak RM5.

“Pada hari Sabtu dan Ahad, yuran permit boleh dibayar kepada pengawal di tapak, tetapi pada hari kerja, yuran permit mesti dibayar di Pejabat Perhutanan Kuala Pilah,” kata Ramlan.

Di Semenanjung Malaysia, menhir (batu hidup) merupakan salah satu daripada peninggalan megalitik yang hanya terdapat di Negeri Sembilan dan Melaka.

Daerah Kuala Pilah dikenali sebagai tapak megalitik. Daripada 300 megalitik di Negeri Sembilan, 70 daripanya boleh ditemui di Kuala Pilah.

Megalitik atau didefinisikan sebagai batu besar yang didirikan di atas tanah merupakan salah satu khazanah peninggalan bersejarah yang merujuk kepada perkembangan tradisi dan budaya masyarakat terdahulu.


Tiada ulasan