23 Disember 2017

Imsonia Penyebab Mengantuk Di Siang hari

NAK TIDUR TAPI TAK BOLEH TIDUR! 

Saya yakin ramai yang biasa dengar perkataan INSOMNIA. Insomnia adalah satu penyakit yang menggangu pola tidur kita.

Orang yang menderita insomnia ni bukanlah tak boleh tidur langsung dan tak semestinya pesakit psikosis atau kemurungan je yang alami.

Pesakit imsonia ni ialah orang yang SUSAH nak tidur, kalau dah dapat tidur tu sekajap je. Pastu kalau sekali terjaga dah TAK DAPAT tidur balik. Pernah kena?

Kenapa boleh jadi macam tu?
Banyak faktor yang mengakibatkan insomnia antaranya:

⏺kesihatan tubuh yang terganggu
⏺masalah persekitaran
⏺fikiran tak tenteram, stress, murung
⏺umur semakin meningkat
⏺pengubatan atau pengambilan dadah

Apa apa hal pun, kalau sampai berminggu minggu, berbulan bulan bahkan bertahun korang tak boleh tidur! Silalah berunding dengan doktor. Mungkin ada faktor lain yang tersembunyi dan tak disedari yang menjadi punca imsonia korang.

Sumber : MyKesihatan

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

0 Pengkritik: