Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Kenapa Perlu Jaga Hati Manusia Lain?

"Kita tidak mampu untuk puaskan hati semua orang dan semua orang belum tentu mampu puaskan hati kita"


Kenapa kita terlalu kisah nak jaga hati orang lain? Padahal hati kita dah terluka, terobek dihiris sembilu.. Tidakkah kita sedar yang kita terlalu kejam pada diri sendiri??

Kekadang aku terfikir, kenapa manusia terlalu pentingkan diri sendiri? Kenapa manusia terlalu mendabik dada pandang ke langit? Kenapa manusia terlalu payah untuk sedar diri?? Kenapa..

Setiap persoalan aku tak pernah ada jawapannya. Setiap reka teki yang berputar dlm kepala aku tak pernah terungkai. Apakah terlalu rumit persoalan itu? Apakah terlalu sensitif isu itu?

Pernah satu ketika, aku menjaga hati seorang manusia. Disebabkan rasa sayang yang menggunung dan menggebu, aku telankan saja semua kepahitan dan kesakitan yang mendatang. Ya, aku sayang dia. Doaku sentiasa yang baik baik untuk dia. Aku terlalu menjaga hati dia. Entahlah, mungkin dia rimas barangkali dengan sikap sebegitu aku! Hahaaa.. tapi aku tengok, dia macam okay je. Hinggalah suatu hari, tanpa angin ribut taufau aku dikhabarkan satu berita yang menghempas hati aku. Jujurnya, tika dan saat itu separuh semangat aku hilang. Hurmmm... inikah keaudahannya setelah aku berusaha menyenangkan dia, aku berusaha menjaga hatinya. Ya, mungkin aku ada salah silap dalam tak sedar. Mungkin ada sikap aku yang mengjengkalkan dia tanpa aku sedari. Mungkinlahhh... hingga kini aku tak pasti dimana salah dan silap aku..

Dari situ disaat itu aku mula mengamalkan sikap malas tak nak peduli. Malas nak ambil port. Malas nak ambil kisah. Aku keraskan hati untuk teruskan hidup ni. Bertahun lamanya aku tutup pintu hati. Bertahun lamanya aku langsung tak sentuh soal hati. Sehinggalah kini, tetiba seseorang berjaya cairkna hati aku yg keras itu. Tapi kemanakah penghujungnya. Hurmmm belum apa apa, aku dah seakan rasa kesakitan lama seperti berulang kembali. Hurmmm...




2 ulasan

  1. Like me..Suka jaga hati orang.Hati sendiri tak jaga.Terseksa rasanya.

    BalasPadam
  2. betul tu.. cukuplah sekadar tidak menyakitkan hati org..

    BalasPadam