Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Cara Semak dan Mohon Bantuan Prihatin Nasional (BPN)

Bantuan Prihatin Nasional vs Bantuan Sara Hidup

BPN is BPN.
BSH is BSH.
Persamaan? Bantuan. Under LHDN.
Tapi sekarang bukan nak apply BSH lagi sebab permohonan BSH2020 dah tutup 15/3/2020. Sekarang ni nak apply for BPN. Yang PM announce haritu.

Tarikh apply 
BSH : 1/2/2020 - 15/3/2020 
DAH TUTUP

BPN : 1/4/2020 - 30/4/020 
MASIH DIBUKA

Pergi terus ke website http://bpn.hasil.gov.my
Semakan No. kad pengenalan.
Lulus. Duduk diam diam.Cuba double check akaun bank mana korang daftar.
Sekiranya tiada rekod. Click untuk Permohonan Baru.
Buat id akaun.
Selesai

Soalan banyak diterima macam mana nak daftar incometax and BSH?
Kalau Br1m sama tak dengan BSH?
Ramai yang salah faham, ingat kena ada benda alah ni baru boleh apply.

Untuk pencerahaan bersama
1) Dulu memang BR1M (Bantuan Rakyat 1 My) selepas bertukar kerajaan, ianya menjadi BSH ( Bantuan Sara Hidup). Basically dia tak sama. Sebab tu korang yang apply BSH kena kemaskini. Sebab tak semua details BR1M kita ambil. So, korang kena daftar (bagi yang layak) BSH sebab BR1M dah tak valid.

- so yang dinyatakan di dalam kenyataan sesiapa yang dah apply BSH memang lulus permohonan dia. Tak perlu buat permohonan baru untuk BPN sebab korang secara automatik memang akan terima bantuan tu.

- dulu BSH untuk bujang ada apply & dapat (atau tak layak) masa RM100. Nak kena apply lagi tak?
Maksud dia, pergi dekat website yang sama. Buat semakan. Masukkan ic and check. Mcm saya, saya dapat BSH RM 100 dulu so bila saya check guna ic. Permohonan saya lulus sebab? Saya salah seorang penerima BSH dahulu.


- dulu BSH ada apply, tapi masa bujang. Sekarang dah kahwin. Macam mana nak kemaskini nanti BPN dapat status bujang.

Sepatutnya kena kemaskini semasa tarikh permohonan baru/rayuan 1/2/2020-15/3/2020. So, bila dah jadi macam tu, nak update dekat siapa?

Setahu saya, dah tak boleh update. Sebab penerima BPN yang melalui BSH dia akan ambil data dari situ. (Boleh call careline Hasil untuk kepastian.)



2) Daftar dengan LHDN.
Tak perlu daftar income tax untuk BPN ni. Sebab yang ada nombor Cukai ni golongan M40. Tapi ada dua jenis.

i) ada nombor cukai tapi gaji tak layak dikenakan cukai
2) gaji layak dikenakan cukai dan wajib declare.

So dari sini, pihak tertentu akan nilai dari data dalam system (income tax) korang layak atau tidak.

So yang layak, secara automatik BPN lulus. Tak perlu buat permohonan baru. Bagi yang, bila check tiada rekod. Boleh buat permohonan baru di website yang sama.

Boleh refer sini berapa bayaran korang akan dapat melalui pendapatan isi rumah bawah sekian sekian





And, for next soalan untuk IPT akan dapat bantuan RM200. Tapi, saya tak sure dari mana. For sure bukan sekali dengan BPN dan student tak boleh apply for BPN. Refer jawapan nombor 11


Kalau korang ke website http://hasil.gov.my dia akan keluar macam ni. Pilih untuk BPN tu. Jangan terkejut pula tengok e-filing bagai tu. Ignore je. Unless uolls dah wajib kena declare, jangan butakan mata ye


Kalau korang terus pergi ke http://bpn.hasil.gov.my dia akan keluar macam ni so just masukkan ic untuk semakan. Situ yang dia akan bagitahu korang lulus ke atau kena buat permohonan baru.



Saya nampak ramai je orang buat summary untuk BPN ni. Siap tunjuk macam mana nak log in nak isi. Exactly macam mana yang saya tulis sekarang. Cuma you nak baca atau tak je. Baca dulu. Info dah ada depan mata. Ni baca pun tidak, main buat je lepas tu salah tanya soalan yang dah ada jawapan dalam info diberi. Oichh sedissss...

Oh ya, sesiapa yang saya explain tadi tergolong dalam layak untuk dapat BPN. Macam kawan saya sorang ni, dia tunjuk she got text dari LHDNM yang dia lulus BPN so tak payah semak/apply. Just tunggu pembayaran pertama.


Korang boleh apply time pagi buta. Taklah laju website still loading macam siput tapi kira okay lah dari buka di siang hari Ghost semoga selamat buat dengan apa yg uolls nak buat, stay safe, duduk rumah! Dan, yang penting. Baca dulu, baru tanya mana tak faham. Kang kena smackdown kang

So, mana yang tidak lulus. Atau, dulu bujang sekarang dah kahwin dapat yang bujang. Boleh buat rayuan ye.

And, another information! Mamang akan diberitahu through sms atau email. So, kalau diminta details bebukan. Jgn layan!


Sumber : @capuyaaa


1 ulasan