Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

TURUNKAN BERAT 7KG DALAM SEMINGGU.

TURUNKAN BERAT 7KG DALAM SEMINGGU.
(saja nak up post ni sbb ada hikers yg mendaki sbb nk turunkan badan. So ioll support la sikit dgn info yg ada)

Memiliki badan langsing memang menjadi idaman setiap orang bukan? Tapi ramai tak tahu teknik yang sesuai untuk menurunkan berat badan anda.

Ini kami kongsikan salah satu teknik untuk turun berat badan yang telah dipraktikan oleh seorang wanita bernama Nora yang berjaya menurunkan 7 kg dalam masa seminggu.

Semoga entries ini bermanfaat kepada semua ya! Selamat mencuba!

“Saya bersenam untuk kurus tapi kesannya lambat. Saya juga pernah makan ubat kurus tapi berat turun sekejap saja kemudian naik balik. Saya tak putus asa, saya cuba pelbagai formula diet termasuk diet Atkins tapi tak sesuai dengan saya.

“Kemudian saya cuba General Motors Diet (GDM). Kesannya memang sangat mengejutkan, seminggu amalkan GDM berat saya turun 7 kg. Ramai kawan-kawan saya yang cuba, rata-rata turun 5 ke 7 kg. Tapi mesti disiplin ikut diet ni. Barulah berkesan.

“Selepas berat saya turun, saya beriadah. Saya jenis yang cepat bosan kalau ke gim jadi saya hanya jogging dan hiking dengan kawan-kawan. Aktiviti ini sangat seronok dan membantu saya kekal langsing.

“Selepas berat turun, kita kena bersenam supaya kulit tidak menggeleber. Senaman bantu tubuh fit dan kulit jadi anjal. Cuba diet GDM ini untuk turunkan berat badan, tak perlulah amalkan terlalu lama. Bila berat dah turun, kembali amalkan diet seimbang dan bersenam. Insya-Allah badan akan maintain,”katanya.

Pelan Pemakanan GDM

Hari Pertama

Pada hari pertama, anda hanya boleh makan buah sahaja. Makanlah sebanyak mana buah yang anda suka. Cuma jangan makan buah pisang. Minum air secukupnya, sekurang-kurangnya 2 liter sehari.

Hari Kedua

Makan sayur-sayuran sahaja. Boleh makan sayuran mentah seperti tomato, salad dan timun atau sayur yang dimasak. Anda juga boleh makan kentang pada waktu pagi. Minum air 2 liter sehari.

Hari Ketiga

Hari ketiga, anda makan kombinasi buah-buahan dan sayur-sayuran. Tapi jangan makan buah pisang ye. Minum air 2 liter sehari.

Hari Keempat

Anda perlu makan buah pisang dan susu rendah lemak. Jangan makan pisang melebihi 8 biji. Boleh juga makan sup kosong.

Hari Kelima

Makan protein seperti ayam dan daging bersama tomato dan sup.

Hari Keenam

Makan protein (ayam, daging dan sebagainya) dan menu berasas vege atau sayur-sayuran. Digalakkan makan menu protein yang direbus atau dibakar bukannya digoreng.

Hari Ketujuh

Hari terakhir, makan kombinasi buah dan sayur. Anda juga boleh makan beras perang. Tapi hari ketujuh jangan makan protein.

Tip

-Ulangi diet ini sehingga berat anda turun.

-Minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari

Credit : Malaysia Primitive



4 ulasan

  1. dah cuba tapi tak lalu nak makan buah dengan sayur je hahaha misi gagal

    BalasPadam
  2. Dah cuba berdiet n bersenam tp separuh jalan aje...huhuhuhhu

    BalasPadam
  3. sorry to say this but this is so not healthy. it may or may not harm your very own body. if not alhamdulillah.

    BalasPadam