Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Amalan sebelum tidur


Amalan sebelum tidur..
Antaranya muhasabah diri..
Bermuhasabahlah walaupun sekejap cuma..walaupun hanya sedikit perkara..

Apakah hari ini aku telah cukup menunaikan solat 5 waktu..?
Kalau cukup,apakah di awal waktu atau hanya di akhir waktu...? 
Atau cukup waktunya tapi lajunya bagai ribut..
Atau tidak cukup..tertagguh-tangguh..
Atau tidak berbuat langsung? 
Atau aku belum pernah solat dan tidak tahu caranya..

Apakah hari ini aku telah mengaji..
Kalau mengaji,satu juzuzkah..
Atau hanya satu surah..
Atau hanya satu muka surat..
Atau hanya satu ayat..
Atau langsung tidak mengaji,
Al-Quran cuma penghias almari..
Atau aku tidak pandai...dan membiarkan saja diriku hanyut dengan ketidakpandaian itu..

Apakah hari ini aku telah berbuat baik kepada ibu bapaku..?
Bertanyakan khabar mereka..mendoakan mereka..mengembirakan hati mereka...
Atau hanya sibuk melayan kawan dan telefon di tangan..
Atau mengeluh kesah bila ibu ayah memohon pertolongan..
Atau sekadar mengirim berita melalui f.b dan whatssup sahaja..
Atau hanya berdoa dari jauh semata..
Atau aku langsung tidak bertanya khabar dan mempedulikan mereka..

Apakah hari ini aku telah berbuat baik kepada semua manusia dan memaafkan kesalahan mereka..?
Atau di sudut hati ini masih banyak penyakit hati..
Masih terasa dengki, iri dan benci..

Allahurabbi..

Maafkanlah semua orang..tadahlah tangan..berdoalah pada Yang Maha Penyayang...
"Bismikallahumma ahya wa amut.."

Semoga hari esok lebih baik dari hari ini, bangkit dengan senyuman,hati yang penuh kesyukuran,& dengan jiwa yg tenang..



1 ulasan