Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Diet Ikut Bentuk Badan


Diet ikut bentuk badan

Kecewa memikirkan diet yang tidak menjadi. Mungkin anda tidak sedar bentuk badan juga memainkan peranan terutamanya wanita. Kali ni cuba ambil tahu bentuk tubuh badan anda dan bagaimana cara terbaik untuk berdiet.

1. Bentuk tubuh 'jam pasir'
Berpinggang ramping, tetapi lemak mudah terjadi di merata-rata. Perlu melakukan olahraga lari dan latihan kardio. Bagi jangka masa panjang, pastikan olahraga yang dilakukan membuatkan seluruh tubuh bergerak.

2. Bentuk tubuh 'pir'
Mempunyai lebihan lemak yang terkumpul pada bahagian peha dan punggung. Diet terbaik dengan mengamalkan latihan olahraga dengan kerap untuk meningkatkan kadar metabolisme. Antaranya menggunakan lebih tenaga otot kaki.

3. Bentuk tubuh 'epal'
Memiliki kaki yang panjang dan jenjang, memiliki lemak pada bahagian tubuh dan menyebabkan ia kelihatan gemuk. Anda perlu melakukan latihan kardio untuk membakar lemak terutamanya pergerakan pada bahagian perut ke bawah.

4. Bentuk tubuh 'lurus'
Bentuk tubuh lurus atau seperti tabung biasanya berpotensi mengalami kegemukan di kawasan perut. Jadi anda perlu melakukan pelbagai jenis olahraga yang berbeza untuk setiap posisi tubuh badan anda.



1 ulasan

  1. wahhhh.. baru tahu.. kena pulak dengan sekarang ni tgh nak berdiet.. thank you tips berguna..

    BalasPadam