23 Ogos 2016

Dugaan itu teguran

Bila ditimpa kesusahan sering kali kita mengingati Allah. Ada kala kita meratapi dan menyalahkan takdir atas apa yang berlaku dalam hidup kita. Tapi sedarkah kita, ketika dalam kesenangan tidak pernah walau sekali kita mengingatiNya.

Segala nikmat kesenangan yang diberikan olehNya, pernahkah kita bersyukur? Pernah ke kita kongsi dengan insan lain yang kurang bernasib baik? Pernah ke kita cuba untuk perbaiki segala kekhilafan kita? Pernah ke?

Jadi apa hak kita untuk pertikaikan dugaan yang menimpa kita? Dugaan yang ditimpa itu sebenarnya sedikit teguran untuk kita. Dengan dugaan itu kita mengingatiNya, kan?. Dugaan itu tanda kerinduan Dia kepada kita. Ketika ditimpa musibah, kita mencari Dia. Kita mengadu kepada Dia, kita berdoa bersungguh sungguh kepada Dia. Tatkala itu kita sedar akan kewujudan Dia. Kita sedar akan tahu, apa yang kita perlukan hanyalah Dia. Hanya Dia.

Duhai manusia, sampai bila harus kita menganyam mimpi yang indah? Sedarkah kita bahawa dunia ini bukan milik kita? Harta yang kita miliki bukan hak milik mutlak kita? Itu semua hanya pinjaman. Dipinjamkan kepada kita hanya untuk sementara waktu.

Take note : Saat ini hidup sedang diuji. Aku tahu Allah mengujiku kerna Dia menyayangiku
Sungguh aku lemah, tapi aku tahu aku mampu harungi dugaan ini kerna Allah menguji hambanya dengan ujian yang termampu hambaNya lalui. Semoga segalanya dipermudahkan, Aamin.

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

2 ulasan:

  1. teguran Allah sentiasa ada setiap masa, cuma kita kadang2 tk perasan .:)

    BalasPadam
  2. Betul teguran tu Allah sayang..

    Salam kenal dari Mama Jue.. Mama Followers #1783

    BalasPadam