28 Julai 2015

6 Amalan untuk pahala berterusan walaupun selepas mati

Assalamualaikum..

Mati itu pasti. Kita tahu, kita yakin bahawa kita akan mati. Tapi persoalannya bila? Kita boleh mampu nak mengjangka dan mengagak dengan sebetulnya. Jadi sebelum kita mati, apa kata kita perbanyakkan amalan untuk dijadikan bekalan yang akan dibawa ke sana nanti.

Pahala, sebenarnya terlalu senang untuk kita mengumpulnya. Begitu juga dengan dosa. Terlalu mudah untuk kita melakukannya. Aku yakin dan pasti, kita manusia yang diberi akal fikiran. Kita mana, mana perkara yang baik dan mana perkara yang buruk. Kita tahu mana yang salah dan mana yang betul. Tapi biasalah, selagi kita digelar manusia pastinya kita sering kali melakukan kesalahan. Tapi rasanya, tidak patut dan tidak seharusnya kita ulangi setiap kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan. Apa kata kalau kita belajar dari kesilapan.

Di sini aku nak kongsi 6 amalan yang boleh kita buat untuk mendapat pahala secara berterusan walaupun selepas kita mati. Kiranya macam, inilah salah satu saham kita untuk dibawa ke akhirat kelak. Semoga bermanfaat untuk kita.

1 - Beri naskah Al-Quran kepada sesiapa. Setiap kali dia membacanya, kita turut akan mendapat pahala.

2- Derma wheelchair dekat hospital. Setiap kali pesakit menggunakannya, kita turut serta akan mendapat pahala.

3- Terlibat dalam pembinaan masjid walaupun sekadar menderma. Besar pahalanya jika kita menolong orang membina rumah Allah.

4- Letak water cooler di tempat awam. Setiap yang menggunakannya, kita turut mendapat pahala.

5 - Tanam pokok. Kita akan mendapat pahala jika orang atau haiwan duduk berlindung dibawahnya atau makan hasilnya.

6- Menyampaikan ilmu kepada orang lain. Selagi mana orang tersebut menggunakan ilmu itu ke arah kebaikkan, insyaAllah kita akan mendapat pahala berterusan daripada Allah.


Take Note : Sebenarnya banyak lagi benda yang boleh kita buat untuk dapat pahala berterusan ni sampailah kita mati. Fikir-fikirkanlah, macam mana nak dibuatnya. Selamat beramal (=

Previous Post
Next Post

post written by:

10 ulasan:

  1. alhamdullilah, moga kita semua dapat menafaatkan kebaikan ini, amin:)
    selamat hari raya juga buat KP :)

    BalasPadam
  2. alhamdulillah
    terima kasih perkongsiaannya ♥

    BalasPadam
  3. perkongsian yg bermanfaat.. in shaa allah

    BalasPadam
  4. Xsusah pun nak dapat pahal berpanjangan ni kan? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong, Cik Mimie. antara nak dgn tidak je..

      Padam