Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Betul ke vaping lebih sihat berbanding rokok

 


Vaping is a healthier lifestyle. Kenapa aku cakap macam ni? Adakah sebab aku sendiri vaping? Taklah! aku pun sayangkan kesihatanlah. Aku faham mana benda yang rosakkan badan dan benda yang sihat. Siapalah yang nak sakit, betul tak?

Disini aku akan terangkan bnda yang dah terang. Bak kata pepatah yang terang lagi bersuluh. Aku akan terangkan satu persatu pasal vapers, mod, ejuice, coil dan budaya vaping.

Vape atau budaya vaping adalah satu trend baru kt Malaysia, walaupon di tempat lain sudah lama vaping ini diperkenalkan.

Ia adalah kombinasi dari bateri, chip board, kotak besi, kapas, coil wire dan kaca yang dibuat untuk menyimpan e juice dan disedut oleh vapers sebagai penghilang ketagihan nikotin dan dipanggil mod.

Mekanisme vaping adalah pemanasan coil yang dibekalkan kuasanya oleh bateri dan mengewapkan e juice untuk dijadikan wap air dan disedut oleh pengguna. Tidak dinafikan pernah terjadi vape meletup tetapi itu kerana menggunakan mod yg tidak berkualiti atau salah cara penggunaan. Setiap mod dijual dengan manual sendiri untuk mengajar pengguna cara menggunakan mod mereka.

E juice atau nma tempatan flavour terdiri daripada propylene glycol,vegetable glycerin, flavour, nikotin, sucralose, ethyl maltol, acid citrik atau acid malic. Bahan-bahan ini disahkan selamat dari segi penggunaan terhadap manusia. Kandungan nikotin adalah berbeza pada setiap e juice dari 0mg nikotin sehingga 24mg nikotin. Namun rata-rata pengguna tempatan menggunakan 6mg ke bawah nikotin untuk setiap 30ml e juice.

Coil wire yang digunakan untuk memanaskan e juice adalah kantal, nikel, titanium dan nichrome. Kantal terdiri daripada besi, aluminium dan chromium yang selamat pada manusia. Nikel adalah terdiri daripada 99.9% nikel dan menggunakan temperature control mode untuk mengelakkan bahaya nikel terhadap badan. Titanium adalah hard metal yang mempunyai takat lebur yang tinggi untuk mengelakkan bahaya pada manusia begitu juga nichrome wire.

Mod yg digunakan oleh vapers terdiri dari pelbagai jenis mengikut kualiti dan wattage, dari mech mod sehingga 200watt. Setiap mod mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri untuk memenuhi kehendak pengguna. Banyak ilmu-ilmu mengenai vape di ajar oleh 'senior' yg berpengalaman untuk membantu para 'newbies' untuk menggunakan mod dengan harapan mereka akan berhenti merokok seperti 'senior'.

Budaya vaping tidak dinafikan bahawa terdapat segelintir pengguna menyalahgunakan vaping lifestyle dengan vaping di mall, tempat-tempat awam dan ini memang mengganggu ketenteraman orang lain. Namun banyak vapers yang sentiasa berusaha utk membendung masalah ini. Underage juga merupakan satu masalah besar bagi vapers. Setiap vapers berganding bahu untuk menghalang wabak underage dari menular dikalangan vapers comunity.

Sedar lah wahai rakyat malaysia, janganlah menabur fitnah lagi terhadap vaping lifestyle dengan jantung berair, paru-paru berair, ganja dalam e juice, GERD sebab vape. Fahamilah konsep dan bertanya pada doktor mengenai patofisiologi penyakit-penyakit tersebut. Anda sebenarnya menampakkan kejahilan sendri terhadap sesuatu yang anda tidak tahu.

Dengan ini aku menyeru kepada semua vapers di luar sana, belajarlah mengenai vaping culture nie supaya anda tidak di bash oleh haters.

Sedikit persoalan yg aku sndri msih belum dapat rungkaikan, berapa banyak nikotin setiap kali sedutan oleh vapers didalam 6mg/30ml. Yang bijak pandai tu fikir-fikirkanlah...

Bendalah ni, 'Vape' ni bebudak kelas aku yang punya. Huhuu sempat lagi
aku tangkap gambar sekeping dua untuk dimuatkan dalam blog ni.
Aku tengok mereka bervaping tadi, giler kau nikmat semacam je.
Bau asap pun manis, ala-ala bau vanila straberry gitu.
Take Note : Segala apa bagai mengenai vape nie aku dapat dari bebudak kelas aku, katanya mereka si vaper tegar. Info yang mereka ketahui tentang vape ni dikongsi oleh rakan-rakan vape 'otai' mereka yang juga tegar seperti mereka. Bagi aku mungkin tak salah nak vaping tapi biarlah berpada. Jangan disedut sangat asap yang berkepul-kepul tu walaupun baunya terasa manis. 

8 ulasan