28 Mac 2018

Hiking | Tips Gunung Trip Panjang

SEDIKIT PERKONGSIAN ILMU
DILEMA #30 TIPS GUNUNG TRIP PANJANG

Bismilahirahmanirahim dan Salam Pergunungan,

#1 Sebelum 2 Minggu Trip amalkan Sarapan Pagi Telor Separuh Masak Protien untuk Muscle.

#2 Sehari sebelum trip minum air garam segelas untuk mengelakkan Badan yang kurang garam, avoid Krem Muscle Pain.

#3 Jika tidak mampu nak minum Air Garam segelas amalkan 100 Plus 3 Hari berturut sebelum trip. Badan sudah mula proses sebelum digunakan.

#4 Dapatkan pace sendiri. Trek mendatar menaik dan menurun. Jangan ikut pace orang lain jika boleh mendatangkan injury kepada diri sendiri.

#5 Tidak semua orang mampu ikut pace slow dan laju. Momentum yang berubah ubah hanya kepada yang sudah biasa dan mampu menahan mental.

#6 Perjalanan Trip Panjang memerlukan semangat yang tinggi dan menjiwai pada setiap perjalanan.

#7 Pelbagai cara, paling utama menjaga mental supaya tidak rabak dan barai sepanjang ekspedisi.

#8 Hiburkan diri dengan menikmati alam ciptaan Tuhan. Melihat flora dan fauna. Bertanya dan mengkaji dengan yang lebih berilmu.

#9 Belajar dengan melihat dan bertanya paling utama. Ambil ilmu sebanyak yang mungkin. Tak apa, jangan malu untuk menimba ilmu.

#10 Belajar dan terus belajar, bentuk permukaan bumi, aliran sungai, permatang, hutan denai, tapak & najis binatang.

#11 Cari Beg yang paling sesuai dengan saiz & torso. Trip Panjang memerlukan saiz beg yang lebih besar dengan membawa barang sendiri dan company.

#12 Tips mengelakkan injury, mulakan dengan langkah perlahan sehingga badan mula panas. Selalu terjadi krem & injury apabila memaksa badan.

#13 Apabila menaik gunakan langkah kecil dan setiap langkah bernafas melalui hidung dan hembus. Praktikkan dan akan dapat pace sendiri.

#14 Recover lenguh kaki ketika naik bila melalui jalan mendatar dengan langkah besar dan laju. Lembut kaki supaya lenguh tadi berkurangan.

#15 Ketika menurun, kengkangkan kaki sedikit supaya badan & beban yg anda pikul stabil. Turun dengan cara mengiringkan badan untuk menjaga lutut.

#16 Banyakkan bernafas tarik dalam-dalam, jantung dan darah memerlukan oksigen yang cukup ketika sedang aktif.

#17 Sediakan ORS sebagai emergency jika mengalami krem dan ketika banyak berpeluh. Badan memerlukan apa yg diperlukan. Jangan pandang remeh.

#18 Ketika di dlm hutan, kita sedang survive utk diri sendiri. Fasa kita memerlukan persiapan rapi. Kaji semula apa yang diri sendiri perlukan.

#19 Jika tidak tahan dengan sejuk, bawa plastik sampah atau emergency blanket. Bawa emergency ration yang cukup. Kaji diri memerlukan tenaga.

#20 Makan yang cukup jangan sesekali skip makan walaupun letih. Recovery sewaktu tidur adalah penting utk tenaga keesokan harinya. Makan! 👌

#21 Nutrition perlu dikaji untuk tenaga lebih banyak yang diguna pakai. Kebanyakan pendaki yang memikul beg berat makan tak ingat dunia! 😁

#22 Susun beg dengan cara yang betul. Susunan beg memainkan peranan yang penting bagi mengelakkan injury pada badan lenguh pinggang dan bahu.

#23 Tips penting, jangan minum air terlalu banyak ketika on trek. Badan bekerja lebih ketika minum air terlalu banyak dan cepat keletihan.

#24 Recovery, minum air banyak ketika di kemsite dan sebelum tidur. Minumlah air sebanyak yang mungkin mengelakkan berlaku rehydration.

#25 Pakai kasut yang paling sesuai & tidak menganggu perjalanan. Sapukan vaseline sebelum memakai stokin, bawa bedak yang menggunakan kasut mahal dan stokin lebih selain kasut getah.

#26 Bawa Bonjela untuk kaki yang jenis lembut dan cepat melecet. Celahan kangkang dan lain-lain.

#27 Try and Error, survival kit. Plastik sampah boleh mengurangkan sejuk daripada angin dan hujan yang boleh mendatangkan Hypothermia.

#28 Bawa extra bateri headlamp untuk emergency dan lain-lain. Benda penting harus dititik beratkan dan tidak menyusahkan diri sendiri.

#29 Trip sukses adalah pergi dan pulang dgn selamat. Team work amatlah penting. Patuhi arahan guide & gogo untuk keselamatan seluruh team.

#30 Sayangi sahabat pendakian, yang lemah dibantu. Pulang dengan kasih sayang dan hargai setiap kenangan yang telah tercipta. All the best! 👏🏻💪🏻

P/S: Training amatlah penting sebelum ekspedisi. Muscle ready untuk trip panjang dan untuk memikul beban. Jaga sampah, pendaki sejati menjaga sampah kerana menghormati alam ciptaan Tuhan. 😉👌


Credit : Dari pendaki untuk pendaki,
Anastasia Azlan

Warisan Khazanah Pergunungan.

Spread the love, positive vibes. ❤️

#nationaloutdooradventure
#hiking #outdoor #malaysia


Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

0 Pengkritik: