Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Cerpen | Kisah Roti Hangit

Seorang anak bercerita,

Sepanjang hari mak melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. Mak tak pernah mengeluh atau mengadu kepada kami adik beradik. Petang tu, ayah balik kerja seperti biasa. Mak hidangkan ayah dengan secawan kopi panas dan juga roti untuk minum petang tu. Roti yang dihidangkan kelihatan agak hangit. Hurmmm..

Aku melihat ayah menghulur tangan, mengambil cebisan roti tersebut sambil tersenyum manis kepada mak. Kemudian ayah mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu.

Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku terbayang sampai saat ini, bagaimana aku melihat ayah menyapu roti dengan butter dan jem, lalu memakannya tanpa bersisa.

Ketika aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar mak memohon maaf kerana roti hangit ketika dia membakarnya dan aku tidak akan lupa jawapan ayah terhadap permohonan maaf mak.

"Ayang... jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit."

Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam. Aku bertanya, betulkah ayah suka makan roti yang dibakar sampai  hangit?

Ayah merangkul aku ke dadanya dan berbisik ayat-ayat yang menyentuh tangkah hati aku

"Anakku, hari ini mak awak telah melakukan kerja-kerja berat dan mak awak sangat letih. Lagi pun.. roti yang dibakar lebih daripada biasa, hatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati. Hidup ini memang penuh dengan kekurangan, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib. Kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan pada setengah urusan dan kita perlu bersikap terbuka dengan keaiban orang lain. Ini antara perkara penting dalam membina hubungan dan akan menjamin hubungan kekal utuh. Jangan sampai roti yang hangit sedikit menjadi punca berkecai hati yang baik. Berilah keuzuran kepada orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh. Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara. Sebab itulah pokok yang ditiup angin berterusan akan kehilangan daun dan berguguran buahnya. Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas, dia akan menjadi manusia negatif. Pujilah kebaikan orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka. Percakapan yang cantik umpama anak kunci, ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati."

Kredit : Ustaz Iqbal Zain

1 ulasan