Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Cerpen : Kisah Seekor Ikan Dan Penyu

Seekor ikan bertanya kepada sahabatnya si penyu,
"Mengapa setiap kali kau mengalami masalah selalu bersembunyi, masuk ke dalam cangkang kau?"

Si Penyu menjawab:
"Apakah sangat penting soalan itu untuk aku jawab?"

Si Ikan berkata:
"Semua mahluk di perairan ini mempertikaikan sifat kau yang selalu bersembunyi jika ada masalah!"

Si Penyu berkata:
"Adakah penting untuk kita ambil kira kritikan disekeliling? Aku tidak menghindar. Aku tidak lari dari kenyataan. Aku hanya mencari suasana yang lebih tenang dan damai di dalam cangkangku tu. "

Si Ikan bertanya lagi:
"Tetapi apakah kau tidak peduli selalu jadi bahan umpatan dan kutukan?"

Si Penyu menjawab:
"Inilah sebab mengapa aku lebih panjang umur daripada kau. Kau terlalu sibuk mengambil tahu kehidupan aku sampai kau lupa siapa diri kau, kau terlalu sibuk memperhatikan diri aku sampai kau lupa siapa diri kau."

"Dalam hidup ini kita sendiri yang menentukan pilihan, berbuatlah yang terbaik dan biarkanlah apa orang lain nak membawang pasal kita. Orang yang menyukainya pasti akan sentiasa menyokong kamu sekalipun kamu keliru, sebaliknya orang yang membencimu selalu akan menyalahkanmu sekalipun kamu betul."


"Berapa banyak waktumu dibuang hanya untuk menghukum kehidupan orang lain sehingga kamu lupa pada dirimu sendiri yang perlukan aura dan semangat yang positiv untuk teruskan kehidupan ini."

Sayangi dirimu dengan lebih peduli pada urusanmu sendiri, sebab engkau akan menjadi orang yang selalu kekurangan saat kamu selalu ingin tau urusan orang lain

Tiada ulasan