Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Cerpen : Kisah Sepasang Suami Isteri Yang Merindu

Dari dalam kedai aku memerhati gelagat sepasang suami isteri itu. Sungguh romentik walaupun sudah lanjut usia. Orang kata, si usia yang senja ikatan suami dan isteri semakin utuh semakin bahagia. Alhamdulillah, gembira aku melihat situasi suami isteri tersebut. 

Langkah mereka menuju ke kedaiku. Mata aku bertentang dengan si isteri tersebut lantas aku senyum dengan ramah. Manis, si isteri membalas senyuman aku. Wahhh ada lesung pipit di sebelah kiri. So sweet, comel sangat!!

"Dik, boleh tolong tengokkan telefon makcik tak? Tak tahulah apa yang rosak. Sudah dua tiga hari tak berbunyi.", kata si isterinya. Si suami masih setia disisi isterinya.

Aku ambil telefon tersebut dan menekan button on. Telefon hidup seperti biasa. Aku cuba check data internet, masih banyak berbaki. Aku check apa yang patut, semua okay. Tiada apa yang rosak. Kelihatannya, telefon tersebut masih baru lagi. 

"Acik, telefon ni takde rosak apa apa pun. Elok je saya check. Data internet pun masih banyak lagi ni. Line pun okay je, full. Sound pun okay je", ujur aku sambil hulur kembali telefon tersebut kepada si siisterinya.

"Hurmm.. elok je, tapi kenapa dua tiga hari ni sepi je. Makcik ingatkan telefon ni rosak. Sudah beberapa hari makcik tunggu panggilan dari anak cucu makcik tapi takde pun. Itu yang datang sini, risau takut takut telefon ni yang rosak.", kata si isterinya berlinang airmata

Allahu.. tersentap hati aku. Rasa sayu menerjah jantung hati aku. Sebab itu rupanya. Wahai ibu sungguh suci bersih hatimu. Sanggup bersusah payah demi anak cucumu. Setiap menanti mereka walaupun mungkin mereka langsung tidak mengingatimu. Sedihnya hati aku tatkala itu..

"A'ah Acik. Telefon ni elok je. Tak pun macam ni. Acik bagi pada saya nombor telefon anak Acik, saya cuba call dia. Mungkin diaorang banyak kerja kot, tak sempat nak call Acik", kata ku.

"Hah, kan saya dah kata. Bukan telefon ni yang rosak tapi anak anak kita tu dah tak ingat kat kita ayang.. Kerja lagi penting dari kita ni," kata si suami tiba tiba.

Aku melihat raut wajah si isteri yang suram. Si suami pun turut sama suram. Mungkin mereka sedang merindui anak cucu yang nun jauh disana. Mungkin la...

"Huhuuu.. pakcik ada plak cakap macam tu. Munkin anak anak pakcik tengah sibuk kot. Biasalah dah nak masuk tahun baru ni, banyak benda yang nak kena buat kan. Pakcik dari mana ni? Nak saya tolong call kan diaorang ke?, kataku menyedapkan hati mereka.

Sejujurnya aku tak pandai nak kawal situasi waktu ini. Aku serba salah dan sedih. Teringat plak mak ayah di kampung. Hurmm...

"Takpe lah dik, nanti pandailah mereka telefon kami. Kami ni dah tua, nak perhatian sikit je dari anak cucu. Bila tengok diaorang depan mata rasa bahagia je hati ni. Tapi itulah, mereka bukannya faham pun hati orang tua ni. Kami ni tak tahulah dapat hidup sampai bila, kalau boleh nak lah habiskan sisa sisa yang ada ni dengan anak cucu. Rindu sungguh isteri pakcik ni dekat mereka. Dah lama sangat mereka tak balik. Bila call tak diangkat pulak. Kalau angkat pun tak sampai 3minute dah diletakknya, alasan tengah sibuk, banyak kerja. Hurmm...", kata si suami dengan nada sedih.

Belum sempat aku mencerna perbualan tersebut, si suami isteri itu telah melangkah keluar dari kedai. Aku melihat si suami menggenggam erat tangan si isteri. Ya Allah, beratnya ujian untuk mereka. Merindu pada yang masih ada tapi bagaikan tiada. Tak dapat nak dibayangkan bagaimanalah mereka lalui hari hari yang mendatang. 




Take Note : Duhai anak, ingatlah ibu bapamu. Sentiasalah bertanyakan khabar mereka walau sekejap. Tak banyak yang mereka pinta hanya secebis waktu darimu. Sesekali cubalah selami hati mereka, dengarlah luahan dan rintihan yang ingin mereka perkatakan. Ingatlah, kamu kian dewasa dan mereka kian dilanjut usia. Temanilah mereka disaat mereka masi ada. Berbaktilah kepada mereka, wahai anak.


Tiada ulasan