02 Disember 2015

Assalamualaikum


Macam susah kan nak cari sahabat sejati? sebab tu tak mustahil, sampai mati pun kita tak jumpa seorang sahabat sejati tu. Tapi sebelum nak jumpa seorang sahabat sejati tu, tanya dulu pada diri sendiri, mampu kah kita untuk menjadi 'sahabat sejati' pada orang lain? Kalau tak mampu, maka jangan hairan lah kalau kita takde sahabat sejati sampai mati. HAHAHA! Sila bezakan kawan dan sahabat.

1. Jika kau berbuat baik kepadanya, maka ia juga akan melindungimu.

2. Jika engkau merapatkan ikatan persahabatan dengannya, maka ia akan membalas balik persahabatanmu itu.

3. Jika engkau memerlukan pertolongan darinya, maka ia akan berupaya membantu sesuai dengan kemampuannya.

4. Jika engkau menawarkan berbuat baik kepadanya, maka ia akan menyambut dengan baik.

5. Jika ia memproleh suatu kebaikan atau bantuan darimu, maka ia akan menghargai kebaikan itu.

6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik dari dirimu, maka akan berupaya menutupinya.

7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan darinya, maka ia akan mengusahakannya dengan sungguh-sungguh.

8. Jika engkau berdiam diri (sebab malu untuk meminta), maka ia akan menanyakan kesulitan yang kamu hadapi.

9. Jika bencana datang menimpa dirimu, maka ia akan berbuat sesuatu untuk meringankan kesusahanmu itu.

10. Jika engkau berkata benar kepadanya, niscaya ia akan membenarkanmu.

11. Jika engkau merencanakan sesuatu kebaikan, maka dengan senang hati ia akan membantu rencana itu.

12. Jika engkau berdua sedang berbeza pendapat atau berselisih faham, niscaya ia akan lebih senang mengalah demi menjaga persahabatan.


Previous Post
Next Post

post written by:

0 Pengkritik: