Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Sediakan Ruang Untuk Bahagia

 Allah tidak pandang jari yang bertasbih. Allah cuma pandang hati yang bersih. Bersihkan hati kita. In shaa Allah bahgia.

Kalau diikutkan rentak emosi, memang ada bnyk perkara yg buat kita kecil hati. Tapi bila menginsafi rentak takdir Allah, bnyk perkara yg menuntut muhasabah. Ujian dtg bukan saja2 dlm hidup kita. Banyak tujuannya.

Apa yg kita tak suka itu juga bnyk manfaatnya utk dunia dan akhirat. Kita boleh kutip pahala jika kita mampu tabah. Kita boleh hapuskan dosa kita klu mampu redha. Malah Allah menjanjikan hikmah di setiap musibah.

Lalu, mengapa kita masih mahu melayan keluh kesah? Sudah2lah... Pujuklah hati utk memaafkan sesiapa pun yg pernah menipu kita, yg memfitnah, yg mungkir janji, yg salah faham dan menyimpan prasangka atau apa juga kesilapan mereka yg melukakan hati kita.

Menyimpan dendam di hati umpama menyimpan racun di dlm diri. Lepaskan. Keluarkan. Buang dendam dan benci dari hati kita agar ada ruang utk Allah tempatkan bahagia. Sediakan ruang itu. Bukankah itu yg kita mahu?

Ibnu Mubarak berkata:
"Musibah itu hanya satu, tetapi apabila org yg terkena musibah itu menyesali, maka musibah itu menjadi dua. Yg pertama adalah musibah itu sendiri dan yg kedua adalah hilangnya pahala musibah itu, padahal itu lebih besar daripada musibah itu sendiri."


1 ulasan