Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Pengalaman Tukar Clutch Motosikal






Pengalaman hari ni.. pergi bengkel motor seorang diri lepastu repair motor. Sejujurnya, sepanjang gunapakai motorsikal sebelum ni tak pernah lagi pergi bengkel motor sorang diri untuk tukar 'organ dalaman' motor. Hari ni, pertama kali dalam sejarah hidup.. aku pergi bengkel motor tu sorang diri.. cakap dekat pomen tu nak tukar Clutch. Niat asalnya memng nak tukar Clutch sahaja.. sekali melarat larat tukar satu persatu. Fuhhhh.. larikkk budjet wehhh.. Hahahaaaa..

Bermula dari Clutch.. aku suruh pomen tu tegangkan sedikit rantai motor.. katanya rantai kendur so perlu dipotong.. okies potong dan tegangkan.. lepas tu aku suruh pomen tukarkan sekali plug.. sebab katanya adik aku, dah lama tak tukar plug motor tu... lepas tu aku tanya pomen tu.. minyak hitam motor tu ok lagi ke tidak.. dah kotor ke minyak hitam tu.. katanya minyak hitam tu dah tak cukup.. dah kurang dari takat yang sepatutnya.. okiess fikir punya fikir.. aku pun suruh dia tukarkan yang baru terus... hehee alang alang dah tukar kan.. lepas tu pomen tu cakap.. penutup minyak hitam tu ada crap sedikit.. katanya masih boleh dipakai tapi takut lama-lama nanti minyak hitam bocor.. keluar tanpa disedari tiba tiba kering.. alamakkkk aku kaget kejap.. ok tukar baru terus.. lepas tu pomen tu tanya.. brake belakang tu jarang ke guna.. eh, pelik plak soalan dia.. aku pun cakap selalu je guna tapi tak berapa makam.. tak berapa pick up.. pomen tu pun cakap lining brake dah habis.. okay, yang ni sememangnya aku tahu.. memang aku dah tahu lining tu habis cuma takde masa sahaja nak pergi tukar.. lalu aku pun suruh pomen tu tukar baru terus.. tengah leka memerhati baru aku teringat, salah satu skru raga motor hilang.. so aku pun suruh dia tambah skru seketul.. maka kesimpulannya daripada nak tukar satu benda maka berkaitlah dengan banyak benda.. hahahaaaa.. pistttt insyaAllah lepas ni aku tukar kipas radiator plak.. lepas tu tukar absorber plak.. lepas tu tukarlah lagi mana yang patut ditukar.. insyaAllah kalau rezeki lebih baru nak tukar blok motor plak.. doakan motor kesayangan den sihat sejahtera selalu ye. :)

Apa itu Clutch dan apa fungsi Clutch ?
- Clutch atau  kopling digunakan untuk mengawal hantaran kuasa enjin kepada roda belakang motosikal, Ia diperlukan untuk memutuskan kuasa enjin semasa penukaran transmisi berlaku. Kepentingan clutch pada motosikal ialah untuk meningkatkan kelancaran enjin. Kompenon Clutch terdiri dari plate geseran,plate besi,perumah dalam,perumah luar serta spring,penolak atau pencangkuk. Ia biasanya berada didalam enjin sebelah kanan bagi motosikal keluaran Japan seperti Honda,Yamaha,Suzuki dan Kawasaki.

Hasil pelaburan untuk kesayangan hari ni. 

4 ulasan

  1. hehehe, berjangkit-jangkit pula sakitnya ye..

    BalasPadam
  2. lepas tukar clutch plate bleh trus lenjan tak?

    BalasPadam
  3. Kebiasaannya bila tukar clucth..memang minyak hitam akan ditukar...rasanya rantai kalau da sampai kena potong sebab kendur, sproket da out da tu..

    BalasPadam
  4. Nak tanya brape lama baru kena tujar clutch plate bang?

    BalasPadam