Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Tindakan yang perlu dilakukan ketika dipatuk ular




Sejak akhir-akhir ini makin meningkat pulak kes dipatut ular yang disiarkan di media. Jadi apa nak buat kalau korang terlibat dengan kes macam ni? Tips ini dikongsi di Utusan Malaysia.

1) Bertenang dan jangan panik
2) Hadkan pergerakan anggota yang digigit
3) Lepaskan perhiasan
4) Usahakan kawasan yang dipatuk lebih rendah dari kedudukan jantung
5) Bersihkan luka tapi jangan siram dengan air
6) Balut luka dengan kain bersih dan kering
7) Jangan sesekali ikat anggota yang dipatut dengan ketat
8) Jangan cuba buang racun dengan sendiri
9) Jangan minum kafein atau alkohol
10) Jangan tangkap ular tersebut. Ingat warna dan rupa je cukup la tu.

Take note : Aku memang agak fobia dengan reptilia ni. Ular! bila sebut je perkataan ular mesti aku seram. Kalau nampak depan mata lagi sekali entah macam mana lah. Huhuuu fobia tahap babun kowt!

Kesnya, ular pernah terjatuh dalam bilik aku. Waktu tu tengah malam, kebetulan aku baru nak tidur. Baru habis berblogging kowt. nasib baik waktu tu ayah dan adik aku pun belum tidur lagi. Dia orang tengah layan bola time tu, kalau tak silap aku. Hanya Allah yang tahu apa yang aku rasa, waktu nampak kepala ular tu terpacak. Seram giler kowt. lepas pada kes tu aku langsung tak tidur dah dalam bilik tu. Takut. Bila masuk je bilik tu, macam terbayang bayang je muka reptilia tu. Oichhh tidakkk..



1 ulasan

  1. harap-harap dijauhkan la. saya pun sensitif dengan reptilia ni. kalau orang bagi pegang ular ni, seboleh-bolehnya saya tolak

    BalasPadam