Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

7 Perkara Yang Terjadi Pada Badan Dengan Tujuan Untuk Lindungi Kita




1. Menguap sebenarnya untuk sejukkan otak kita yang dah terlalu penat bekerja

2. Bersin untuk keluarkan balik kotoran atau bakteria yang ada dalam badan

3. Mengeliat buat kita lebih bersedia untuk melakukan aktiviti fizikal. Selain itu, ia juga meregangkan otot dan membetulkan aliran darah

4. Tersedu-sedu jadi bila kita makan dengan cepat, menelan ketulan makanan, atau makan terlalu banyak, saraf pneumogastric kita boleh jadi kelam kabut. Jadi, itu lah yang terjadi kita akan tersedu-sedu sebab ada masalah yang jadi hehe

5. Perasan tak kalau kita baru nak terlelap kita akan terkejut sekejap? Fenomena ini terjadi apabila anda mula untuk tidur, kadar pernafasan anda jatuh dengan cepat, nadi jadi perlahan dan otot jadi relax. Peliknya, otak anda menafsirkan perkembangan ini sebagai petanda kematian. Jadi ia cuba untuk menyelamatkan anda dengan memberi anda kejutan seperti kena elektrik!

6. Tangan kecut. Fenomena ini disebabkan oleh apabila badan anda menghadapi peningkatan jumlah kelembapan ia memahami bahawa alam sekitar mungkin menjadi licin. Jadi kulit pada tangan anda dengan segera mula berubah dengan cara yang akan membuat ia lebih mudah bagi anda untuk cengkaman permukaan licin.

7. Bulu roma meremang. Fungsi utama bulu roma kita meremang adalah untuk mengurangkan jumlah haba yang badan kita hilang melalui liang-liang kulit kita.

Tiada ulasan