Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Kebaikan Urutan Kaki Yang Perlu Kita Ketahui


Urut tapak kaki sebelum tidur dan rasai kesannya apabila bangun esok pagi.
.
1. Melancarkan Aliran Darah
.
Urutan di tapak kaki secara teratur dan konsisten mampu melancarkan aliran darah secara optimum. Selain itu, aliran darah yang baik dan lancar membantu untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat dan mengurangkan pengumpulan kolestrol dan lemak dalam darah. Kepada pesakit diabetis, urutan pada kaki sekurang-kurangnya 20 minit sebelum tidur membantu dalam proses penyembuhan.
.
2. Mengatasi Masalah Migrain
.
Anda punyai masalah migrain atau sakit kepala? Kajian mendapati bahawa dengan melakukan urutan serta menekan bahagia tertentu pada tapak kaki mampu memulihkan beberapa penyakit termasuk migrain.
.
3. Menurunkan Tekanan Darah
.
Satu lagi manfaat luar biasa dengan mengurut tapak kaki sebelum tidur adalah menurunkan tekanan darah. Bukan sahaja menurunkan tekanan darah malah urutan yang lembut di kaki akan membantu menyegarkan tubuh menjadikan diri lebih tenang dan santai. Terdapat kajian di mana ia menyatakan bahawa mengurut tapak kaki selama 10 minit sebelum tidur membantu tubuh merembeskan hormone yang mencetuskan perasaan cemas serta membantu mengatasi masalah lain termasuklah tekanan darah tinggi.
.
4. Memulihkan Hubungan Intim Bersama Pasangan
.
Mengurut tapak kaki dengan menggunakan minyak aromaterapi beserta alunan muzik yang mendamaikan mampu memberi ketenangan kepada tubuh dan emosi. Di saat ini pastinya menjadikan diri dan pasangan lebih bersedia untuk hubungan intim yang lebih baik. Urutan yang tepat di tapak kaki dipercayai mampu meningkatkan keinginan seksual seseorang.
.
5. Menurunkan Risiko Menopause
.
Mengurut tapak kaki sangat baik untuk kaum wanita. Menurut kajian, aktiviti mengurut tapak kaki mampu melambatkan risiko menopause. Ia sangat baik untuk mengatasi masalah sembab atau bengkak kaki semasa mengandung. Oleh itu, kaum bapa yang macho dan gentleman, urut dan sila manjakan isteri anda.
.
Alhamdulillah sedikit perkongsian yang dipetik dari mediakesihatan. com, beberapa faedah mengurut tapak kaki yang mungkin kita tidak pernah tahu sebelum ini.
.
.
Oleh itu, pasangan suami isteri, sama-sama lah mengurut tapak kaki pasangan anda sebelum tidur ya!

.
.
Semoga info ini memberikan manfaat dan juga agar kita diberikan kesihatan yang maksima serta dijauhkan dari pelbagai jenis penyakit yang menanti tanpa mengenal usia mahupun keturunan...

Sumber : Islamik Info & mediakesihatan.com

2 ulasan