Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Seorang Ibu Mengikhlaskan Matanya Buat Si Anak..tapi balasannya??

Sedari kecil aku malu ada seorang ibu kerana hidupku tidak seperti orang lain.Mengapa ibuku tidak sempurna seperti ibu orang lain.Ibu mereka sempurna cantik tetapi aku cuma ada ibu yg hodoh dgn satu mata. 

Aku berasa malu tiap kali berjalan bersama ibu.Semua mata akan memandang ibu.Sedari kecil aku berasa sgt malu..hati aku hanya ada kebencian pada ibu.Mengapa ibu selalu memalukan aku dengan kehadirannya di mana saja aku berada.

Setelah aku meningkat remaja,aku cuba membuang ibu dari hidupku.Aku memulakan kehidupan baru di suatu tempat yg jauh dari ibu.Aku peroleh rasa yakin diri dan bahagia bebas dari bayangan ibu.Aku bekerja keras hingga hidup bekeluarga bersama wanita cantik yg aku cintai.Dia ibu yg sempurna buat zuriatku yg comel2 seperti ibunya.

Namun tidak disangka, pada suatu hari tiba2 ibu muncul di hadapan rumahku.Ketenangan aku terganggu..anak2 comelku ketakutan.Isteriku memandang ibuku dengan jijik.Kehadiran ibu seolah merampas kebahagiaanku.Lalu aku menghalau ibu dgn amaran keras jangan pernah lagi munculkan diri di hadapanku.

Pada suatu ketika, aku menerima undangan reunion rakan persekolahanku.Aku tak mampu utk menolak.Sesampai di sana aku mengambil keputusan utk melihat rumah yg aku telah tinggalkan di mana byk kenangan zaman kanak-kanakku membesar di situ.Tiba2 tetanggaku menghulurkan sepucuk surat.Dari ibu katanya..

Beginilah isi surat ibu :
--------------------------
“Anakku sayang :

Ibu harus memulai surat ini dengan meminta maaf kerana telah mengunjungi rumahmu dan menakutkan anak-anakmu yang cantik. Ibu juga sangat menyesal kerana ibu adalah wanita yang memalukan dan sumber penghinaan bagimu, ketika kamu masih kecil sampai kamu dewasa.

Ibu sudah mengetahui bahwa kamu pasti akan datang untuk reunion sekolahmu.Ibu mungkin tidak lagi berada di tempat ini ketika nanti kamu datang, dan ibu fikir itu adalah waktu yang  tepat untuk memberitahumu sebuah insiden yang terjadi ketika kamu masih kecil.

Tahukah kamu, anakku sayang..Waktu kecilmu kamu telah mengalami satu kecelakaan dan kehilangan satu mata.Ibu sangat terpukul dan terus memikirkan bagaimana nasibmu apabila anak ibu tercinta perlu hidup dan membesar dengan satu mata.Ibu ingin kamu dapat melihat dunia yang indah dengan sempurna.Lalu ibu memberi sebelah mata ibu buat kamu anakku...

Sebagai seorang ibu, ibu harus mengambil tindakan itu. Ibu meminta doktor mengambil sebelah mata ini untukmu. Ibu tahu bahwa ibu tak akan tahan dan tak akan pernah bahagia bila melihatmu harus menanggung ini sendiri. Sebab itulah, ibu selalu menjadi ibu yang menakutkan dan tak bisa membuatmu bangga, anakku.

Kini ibu bangga, dengan pengorbanan ibu ini, ibu bisa melihatmu menjadi orang yang sukses dan bahagia.Ibu bahagia mampu membuatmu selalu melihat dunia.

Berbahagialah selalu anakku,

Ibu yang selalu menyayangimu.


-Moralnya hargailah setiap pengorbanan org tua kita.
-Yg indah itu hanya luaran semata,tetapi kasih syg sejati mereka tak ternilai harganya utk dinilai dgn wang ringgit.

Take Note : Cerita pendek ini telah dikongsi oleh salah seorang sahabat saya. Terpanggil untuk saya kongsikannya semula disini sebagai peringatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Sesungguhnya, ibu bapa adalah insan yang paling menyayangi kita. Walau bagaimana pun keadaan mereka, sedarlah duhai anak... ibubapa sanggup berbuat apa sahaja demi kebaikan dan kesenangan anaknya. 

2 ulasan