Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Pernah Tak Kita Menyedarinya



Pernah tak kamu perasan....

Pernah tak kamu perasan ...

Kita banyak mencari kesilapan seseorang, sehingga kita lupa keaiban yang ada pada diri sendiri, Lalu, kita akan hanya nampak tidak sempurnanya orang lain, berbanding diri kita....

......

Pernah tak kamu perasan,

Kita banyak menasihati dan menegur orang, namun saat terkena pada diri sendiri terkadang sukar sekali kita menerima teguran dan nasihat bahkan apa yang diperkatakan, dipertikaikan.

........

Pernah tak kamu perasan,

Kita selalu cakap 'Aku Ikhlas' saat kita memberi, namun apabila tidak dibalas seperti apa yang kita harapkan, hadirnya kecewa dan sangkaan.. Benarkah kita Ikhlas atau memang mengharapkan balasan penghargaan?

.......

Pernah tak kamu perasan,

Selalunya Tuhan akan kita cari dan dekati disaat dia diperlukan, bila? Waktu kita dilanda kekecewaan, kesusahan dan kedukaan. Adakah Tuhan hanya untuk orang yang ada masalah kejiwaan? Waktu bahagia dimana dia di hati kita?

.......

Pernah tak kamu perasan,

Selalu kita tulis kata-kata dakwah, dan menyeru orang lain untuk buat kebaikkan, tapi sebenarnya kita sendiri masih terkontang kanting meninggalkan apa yang diperkatakan, . Sedangkan orang lain mungkin sudah mula melangkah berhijrah kerna terkesan dengan bicara yang disampaikan.

......

Pernah tak kamu perasan,

Hidup ini kita banyak mencari cinta manusia dan kekayaan, seolah-olah itulah matlamat sebenar kehidupan. Orang yang hilang cintanya akan merasa merana dan hancur seluruh hidupnya hingga tiada makna, orang yang tiada kekayaan dianggap lekeh, tiada taraf kedudukan dan hina, sedangkan sedar atau tidak kedua-duanya hanyalah fitnah dan khayalan dunia semata.

........

Pernah tak kamu perasan,

Semua orang sedar dia akan mati, dan yakin sekali dia akan mati,tanpa ada keraguan dan sangkalan tetapi seberapa banyak amalan yang telah kita lakukan untuk berdepan dengan saat kematian? Masih menunggu esok, dan esok untuk mulakan? Kita berbicara mati itu pasti, tapi amalan seperti ingin hidup abadi.

......

1 ulasan

  1. Kadang2 kita tak perasan kesilapan kita
    sehinggalah ada orang yang sudi menegurnya.

    BalasPadam