Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Jangan Buli Warga Asing!

Kenapa suka pandang rendah kepada orang lain?
Kenapa suka sangat pandang rendah kepada orang lain?
Jangan pandang rendah kepada orang lain!

Aku hanya memperkatakan tentang apa yang aku lihat dan perhati disekeliling. Entah.. nak marah atau sedih. Tapi jauh dilubuk hati aku menyampah sebenarnya.

Baru baru ni, balik dari kerja aku singgah ke bazar ramadhan. Kawasan tempat tinggal aku berdekatan kawasan perindustrian, so memang agak ramai foreign. Aku sendiri tak pasti mereka dari mana tapi agak ramai. Rata-rata mereka bekerja di kilang sekitar ini.

Nak dijadikan cerita, petang tu gigihlah aku menjelajah dari satu gerai ke satu gerai mencari juadah untuk berbuka. Okay, dapat juadah terus aku ke tempat parking motor. Dari jauh aku nampak 2 buah motor himpit ke bahu jalan sebelah kiri. Makin lama makin ke kiri dan ke kiri lepas tu sergah sekumpulan foreign yang sedang berjalan. Aku nampak budak motor tu gelak terbahak bahakkk! Kurang ajar sungguh!

Waktu tu aku rasa macam kesian sangat dekat kumpulan foreign tu.  Apa salah mereka? Mereka berjalan di bahu jalan, langsung tidak menghalang lalu lintas.

Kekadang aku tak faham dengan sikap manusia ni. Kenapa berlagak sangat ye? Kita dan dia tiada beza. Sama je kowt. Mereka datang kesini mencari rezeki. Ya, tak dinafikan ada segelintir yang jahat tapi tidak semua. Jadi kenapa perlu berlagak. Kenapa perlu kacau mereka?

Sebelum ni aku pernah nampak budak motor terajang foreign yang berjalan di tepi jalan. Serius, sebak rasa dihati wehhhh. Jatuh terlentang foreign tu. Bekas makanan terlepas dari tangan dan naai bertaburan jatuh. Sayu je aku pandang. Malu pun ada.

Kekadang aku terfikir, mungkin mereka jadi jahat disebabkan sikap sebahagian dari kita yang berbuat jahat kepada mereka. Mungkin mereka benci orang kita sebab sikap kita yang sebegitu kejam. Ya, tak dinafikan ada yang baik tapi itulahhh..

Pernah juga aku ternampak budak motor sengaja langgar lompak air. Kesian dekat foreign yang lali di bahu jalan tu. Habis basah kuyup. Kejamnya manusia!!

Take note: Kekadang aku berfikir, bagaimanalah kehidupan mereka dikampung halaman. Susah sangat ke mereka ni? Semoga segala urusan mereka dipermudahkan. Semoga mereka tabah dan sabar dengan setiap caci maki rakyat malaysia untuk mereka.


4 ulasan

  1. alamak jangan gitu la.. diorang pun manusia gak >.< huurm..

    BalasPadam
  2. Kesian jugak dekat dorang ne dah lah merantau jauh tinggalkan keluarga demi mencari rezeki dapat pulak layanan teruk. Walaupun nampak hina disisi manusia tapi Di sisi Allah mereka lebih mulia

    BalasPadam
  3. Sikap segelintir masyarakat kita yang perlu dhindari.
    Mungkin salah didikannya.

    BalasPadam
  4. yang datang sini kalau bangla kebanyakannya ditipu untuk sambung study. Kesian sangat kalau kena layan macamtu sebab datang tanpa rela :(

    BalasPadam