Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Seni Mempertahankan Diri Paling Hebat Di Dunia

Seni pertahanan diri atau seni bela diri ialah kemahiran yg dimiliki oleh seseorang melalui gerak berseni seperti jurus, langkah, kunci dan sebagainya. Menguasai ilmu seni bela diri atau seni pertahanan diri menjadi satu keperluan masa kini kerana statistik jenayah pada tahap yg membimbangkan.

Berikut adalah 10 Seni Mempertahankan Diri Paling Digeruni Di Dunia.

1. Karate

Utk mempelajari seni karate anda akan gunakan pa sahaja yang boleh digunakan utk menang ke atas lawan anda termasuk tumbukan, sepakan, serangan lutut, pisau,lembing, bergelut, sekatan, dan banyak lagi. Untuk mempelajari seni ini anda haruslah kosongkan minda anda, anda juga hendaklah merendah diri. Anda harus menerima kritikan dan jika anda ragu2 ia adalah kelemahan. Seni ini popluar di seluruh dunia dan banyak juga filem yang menggunakan seni ini, sekaligus meningkatkan populariti seni ini.

2. Tae Kwon Do

Seni mempertahankan diri Korea ini menggabungkan diri dgn sukan dan senaman. Ia menggabungkan taekkyeon, Okinawa karate dan juga lain2 jenis seni pertahanan. Ini adalah sukan yg memberi penekanan yang tinggi kepada kelajuan dan persaingan. Ia membolehkan lawan untuk menggunakan tangan, kaki, dan kelajuan tulen jika anda mendapati diri anda dlm situasi tempur tanpa senjata. Anda menggunakan kekuatan anda, kemahiran hidup dan kelajuan utk menang walaupun lawan yg paling menggerunkan.

3. Judo

Seni mempertahankan diri moden ini bermakna “cara lembut ” dan ia biasanya digunakan dlm situasi pertempuran dan juga utk sukan Olimpik di Jepun di mana matlamat adalah utk membuang atau mengambil lawan anda dan menundukkan mereka dgn menyematkan mereka.

Bagi memerangi anda blh menggunakan tangan, kaki dan juga senjata. Idea keseluruhan adalah jika anda menentang lawan anda, anda akan mendapati kekalahan, sebaliknya, mengelak dan lawan anda akan kehilangan markah sehingga kuasanya dikurangkan supaya anda boleh menang. Ia membolehkan lawan yg lebih lemah utk mengalahkan seseorang yg ketara lebih kuat daripada mereka.

4. Kung Fu

Kung Fu adalah seni mempertahankan diri Cina. Ia melibatkan kedua2 tangan utk berlawan serta pertempuran dgn menggunakan senjata. Ia menggabungkan pelbagai jenis teknik pertempuran termasuk karate dan wushu. Untuk mempelajarinya anda mesti mempunyai kesabaran dan tenaga. Anda menggunakannya apabila x bersenjata dan memerlukannya utk melindungi diri menggunakan kekuatan yang anda secara semulajadi miliki.

5. Jujitsu

Seni mempertahankan diri Jepun adalah satu kaedah pertempuran jarak dekat yg membolehkan seseorang untuk mengalahkan lawan bersenjata dan berperisai x menggunakan senjata dgn memanipulasi daya lawan terhadap mereka kerana fakta mudah yg menarik lawan perisai adalah serangan yang agak x berguna.

Oleh itu, amalan ini membenarkan anda utk meneutralkan musuh menggunakan tenaga mereka terhadap mereka. Sekolah Jujitsu menggunakan pelbagai teknik bergelut. Ini mungkin termasuk pelbagai memegang, menarik, menendang dan bahkan menggigit.

6. Tai Chi Chuan

Seni mempertahankan diri Cina yang diamalkan untuk kedua-dua manfaat kesihatan dan mempertahankan diri latihan yang datang bersama-sama dengannya. Ia meningkatkan keseimbangan seseorang dan kesihatan psikologi menurut penyelidikan perubatan. Ia adalah mudah bagi orang-orang yang lebih tua untuk digunakan kerana pergerakan yang lebih perlahan yang terlibat dalam menggunakannya.

7. Aikido

Dibangunkan oleh Morihei Ueshiba adalah apa yang anda dapati apabila anda mengamalkan Aikido yang merupakan seni mempertahankan diri Jepun. Beliau membangunkan ia untukmenggabungkan kajian mempertahankan diri beliau, kepercayaan agama, dan falsafah. Ia dilakukan dengan mengubah hala kuasa dari serangan dan bukannya menentang itu . Ia memerlukan kekuatan fizikal yang sangat sedikit. Ia adalah popular di seluruh dunia dan terdapat pelbagai gaya . Ini gaya mengekalkan teknik dari Ueshiba dan semua mempunyai pertimbangan untuk kesejahteraan daripada penyerang.

8. Kendo

Nama Kendo bermaksud “jalan Pedang” dan ia salah satu ciptaan moden seni mempertahankan diri Jepun. Ia adalah decendant terus dari swordmanship yang dikenali sebagai kenjutsu yang menggunakan pedang buluh serta perisai. Ia diamalkan di banyak negara di seluruh dunia. Orang menikmati bukan sahaja aktiviti fizikal yang pergi bersama-sama dengannya tetapi cabaran mental yang ia memberikan.

9. Kickboxing

Seni mempertahankan diri memberi tumpuan kepada pergaduhan berdiri menggunakan menendang dan menumbuk. Ia menggunakan teknik-teknik yang diperolehi daripada karate, tinju barat, dan Kun Khmer / Muay Thai. Orang melatih untuk melakukannya untuk mempertahankan diri daripada serangan, tinggal di bentuk , dan untuk digunakan sebagai sukan.u Terdapat sepakan kejohanan tinju dan terdapat pelbagai kaedah untuk ” berjuang selamat” .

10. Krav Maga

Jenis sistem pertahanan diri telah dibangunkan untuk digunakan oleh tentera Israel. Nama ini bermaksud ” pertempuran kenalan” dan ia terdiri daripada pelbagai teknik. Ia memberi tumpuan kepada situasi dunia sebenar dan serangan balas kejam yang berasaskan kemahiran pertempuran jalan yang dicipta oleh Imi Lichtenfeld.

Walau bagaimanapun, ia adalah sejenis pertempuran yang menggalakkan pelajar untuk mengelakkan konfrontasi tetapi jika perjuangan tidak dapat dielakkan; teknik akan menamatkan perjuangan cepat dengan mensasarkan kawasan yang paling terdedah di dalam badan manusia. Beberapa bergerak secara kekal boleh mencederakan atau membunuh lawan.

Sumber:TaikoTV

Take Note :
SILAT

Bagi aku, sehebat mana pun seni mempertahankan diri yang lain, silat tetap dihati. Aku suka rentak dan irama yang diselitkan dalam seni mempertahankan seni silat.

2 ulasan

  1. masa skola dlu ju sgt aktif dgn TKWD sb cita2 nak jadi polis, lastly bila tau tinggi xcukup, punah harapan dan tenggelam la smgt tu nak teruskan bsukan hahahaha tp utk kselamatan diri, wanita perlu tahu dan belajar mgenai ni =)

    BalasPadam