02 Julai 2017

Cara Rawatan Kecemasan Apabila Melecur Terkena Air Panas



Musim raya ni, biasanya mak-mak memang akan sibuk di dapur untuk memasak macam-macam menu. Namun waktu sibuk memasak, jangan abaikan keselamatan anak-anak kecil yang turut berada didapur.

Anak-anak kecil terdedah dengan pelbagai risiko kemalangan di dapur. Antaranya melecur akibat tersiram minyak panas, air yang mendidih dan sebagainya.Oleh itu, adalah penting menjadikan dapur 'baby-friendly' supaya kemalangan ini dapat dielakkan.

Namun begitu, jika musibah ini terjadi ibu bapa harus bertindak pantas dan mempunyai pengetahuan asas untuk melakukan langkah rawatan asas yang betul bagi mengelakkan kecederaan anak bertambah teruk.

Melalui perkongsian seorang doktor perubatan Hana Hadzrami, beliau berkongsi pengetahuan dan pengalaman tentang perkara asas yang perlu ibu bapa lakukan jika anak terkena minyak atau air panas. Sekaligus membantu meminimumkan kecederaan anak.

"Beberapa bulan dahulu saya menjaga seorang bayi berumur setahun yang dirawat PICU akibat melecur lebih 40% badan. Habis kepala, muka, dada, tangannya kehilangan kulit, hanya tinggal isi yang merah.

Satu badan berbalut dengan hanya menampakkan sebahagian muka (sebahagian lagi ditutup dengan lapisan kolagen) dan kedua-dua belah kaki.

Dia memerlukan bantuan pernafasan dengan mesin bantuan hayat kerana tak mampu bernafas dengan baik.

Anak itu memerlukan pembedahan buang lapisan tisu mati serta menukar balutan (dressing) pada badannya setiap selang sehari.

Tersiram air kopi

Setiap kali dressing dilakukan ianya perlu dibuat di dewan bedah dengan bius penuh. Ini kerana tisu kulit yang mati atau membusuk harus dikikis buang untuk mencegah jangkitan kuman.

Puncanya ialah bayi itu menaiki walker dan menarik alas meja makan. Di atas meja pula ada seteko air panas yang baru setengah jam siap dididih.

Air panas itu telah tersiram pada kepala dan sebahagian besar tubuhnya. Menggelupur anak itu menahan sakit.

Saya teringat anak saya dulu sewaktu berumur dalam 3-4 tahun pernah tersiram kopi panas yang baru dibancuh dengan air mendidih; belum 15 minit selepas didih pun.

Kopi itu saya letakkan di rak almari sebelah atas. Namun anak saya telah memanjat almari dan mencapainya. Lalu kopi panas tersiram daripada kepala sampai ke badannya. Anak tadi melecur teruk sampai masuk ICU. Manakala anak saya selamat tak jadi apa-apa. Syukur!!


Tahu Rawatan asas

Kenapa boleh berbeza hasilnya sedangkan mengalami kemalangan yang sama? Bezanya ialah saya mengetahui bantuan rawatan asas (first aid) dan dengan izin Tuhan, berjaya mengaplikasi pengetahuan tersebut kepada anak sendiri.

Sebaik saja tersiram kopi panas, segera saya bawa dia ke bilik air dan saya siramkan air paip secara berterusan. Dengan bajunya sekali saya siram (kerana bajunya tipis).

Siraman itu perlu berterusan sehinggalah dia tak lagi berasa sakit dan tiada lagi kesan merah pada badannya.

Manakala anak yang malang tadi; ibubapanya tiada pengetahuan first aid. Dalam keadaan panik, terus anak itu di bawa ke hospital.

Kulit yang tersiram air panas terus ‘masak’ secara perlahan-lahan kerana haba terus masuk kedalam kulit secara langsung.

Sampai di hospital, semua dah terlambat; lecur tadi dah jadi third degree burn. Kesian si anak perempuan tadi. Wajah dan tubuhnya takkan kembali seperti dulu!

Petua Kurang Tepat

Kerap saya terdengar cara merawat lecur dengan cara menyapu ubat gigi atau dengan merendam anggota melecur dalam guni tepung . Ada juga yang suruh sapu minyak masak. Bermacam jenis petua ada.

Petua-petua tersebut diturunkan oleh nenek moyang dengan niat baik. Namun ianya kurang tepat dan boleh memburukkan keadaan jika lecur itu serius dan melibatkan kawasan besar.

Jika tersiram minyak atau air panas, jangan panik. Segera bawa mangsa ke bilik air dan lalukan dengan air paip secara berterusan selama sekurang-kurangnya 20 minit atau hilang rasa sakit.

Jika anggota melecur dilitupi dengan barang kemas, lampin bayi atau pakaian tebal; tanggalkan dengan serta-merta supaya kulit boleh segera disejukkan sebelum ia ‘masak’.

Percayalah, jika first aid dilakukan dengan segera; jangankan melecur, tanda merah pun tiada. Belajarlah asas rawatan seperti mengendalikan luka kecil dan pendarahan, memberi rawatan permulaan bagi luka melecur.

Dengan pengetahuan rawatan asas, anda boleh mencegah kecederaan yang lebih besar.

Simpan barang berbahaya

Paling baik jika ada anak kecil di rumah ialah menjadikan rumah anda baby-friendly supaya kemalangan dapat dicegah.

Simpan segala alas meja, perhiasan kaca atau kristal. Elakkan wayar elektrik berjuntai ke bawah. Simpan benda tajam dan berbahaya di tempat yang tak boleh dicapai oleh anak kecil.

You can make a difference!

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk dikongsikan buat Ibu bapa semua. Apa yang penting lebih berhati-hati dan membuat rawatan asas yang betul jika berlakunya kemalangan yang tidak diduga ini.

Sumber Facebook:Hana Hadzrami


Take Note : Teringat kes waktu aku darjah dua dulu. Masih segar diingatan dan rasanya akan kekal segar, tak akan dapat dilupakan selamanya. Kisahnya, waktu tu bulan puasa, mak ayah dan abang sibuk nak berpuka puasa. Aku dan adik adik sibuk nak pasang lilin, pasang tanglung, pasang bunga api bagai. Biasalah, zaman budak budak mana reti nak bersabar. Ayah cakap, lepas buka puasa baru nyalakan lilin, tanglung, pelita tu semua. Tapi aku degil. Bila azan maghrib berkumandang, mak ayah mula buka puasa. Aku hanya minum air dua tiga teguk lepas tu terus nyalakan pelita, lilin, tanglung. 

Nak dijadikan cerita, waktu tu aku pakai gaun. Entah macam mana, gaun aku terkena api lilin. Gaun terbakar, aku kalut takut, dah jerit jerit. Nasib baik ayah dengar. Serius cakap, waktu tu memang perit gila, sakit. Bila diingat semula, rasa macam ngilu. Gaun tu terbakar dari hujung bahagian bawah. Agak ambil masa untuk lucutkan gaun tu. Kesudahannya, sampai ke hari ni meninggalkan kesan di badan aku. 

Bahagian pinggang sebelah kanan aku melecur, di dada pun ada sedikit kesan melecur. Paling perit melecur di pinggang. Ingat lagi, waktu kena aku menangis sakit campur menangis tak nak pergi klinik. Hehee aku penakut wehhh nak pergi klinik. Takut jumpa doktor. Kesudahannya, ayah pun mengalah, tak bawak aku pergi klinik. Malam tu mak sapukan putih telur pada tempat yang melecur, lepas tu pasang kipas kuat-kuat. Rasa sejuk bila angin menyapa tempat yang melecur tu. Pernah juga sapukan kicap. Biasalah petua orang dulu-dulu, kita ikutkan saja sebab nak cepat sembuhkan. Agak lama jugak nak tunggu lencur tu kering. Memang rasa seksa yang amat, pedih perit. Tapi itu sememangnya silap dan salah aku sendiri. Hurmmm padah tak dengar cakap mak dan ayah. 

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

2 ulasan:

  1. Tq 4 sharing..seram sejuk baca..semua org kena aware for aid nie..klo x kesian mangsa..

    BalasPadam