28 Julai 2017

Tips Memilih Durian Yang Terbaik

Dua tiga menjak ni ramai yang up status yang berkaitan dengan durian. Wow ! tengok si raja buah tu memang kecur ayaq liur. Nampak dari jauh durian tersebut seperti sedap, tapi bagaimana rasa kita tak pasti lagi.

Korang tahu tak, sebenarnya ada beberapa tips yang boleh jita cuba ketika sesi memilih durian. Tapi masih ada yang belum tahu tips cara pilih durian yang terbaik. Semoga lepas ni korang dapatlah makan durian pilihan korang sendiri tanpa mengharap penjual tu pilihkan lagi.

1. Duri
Pilih durian yang memiliki duri yang jarang, besar dan agak tumpul kerana biasanya durian jenis ini memiliki isi yang bagus, kering dan manis.Kuis guna kuku jari dengar bunyi garing tanda masak ranum.Selain itu, duri yang agak tumpul akan lebih mudah untuk dibuka.

2. Bentuk Buah
Durian yang memiliki bentuk unik dan tidak bulat biasanya memiliki isi yang tebal, manis, dan berbiji kurus.

3. Bau
Durian yang matang akan mengeluarkan aroma yang kuat dan harum. Sebelum membeli durian, ambil baunya dengan cara merapatkan sedikit hidung ke kulit durian. Jika kurang berbau, ini bermakna durian tersebut tidak sempurna matangnya dan berkemungkinan telah diperam.

4. Kulit
Pastikan kulit luarnya tidak cacat. Jika ada cacat pada kulitnya (misalnya busuk atau ada lubang ulat) kemungkinan isi di dalamnya busuk dan tidak dapat dimakan.
Elakkan dari memilih buah yang kulitnya sudah retak atau pecah pada hujungnya. Retak atau pecah pada bahagian kulit durian akan membuat isi di dalamnya bercampur dengan udara bebas yang mengakibatkan rasa buah menjadi masam atau tawar.

5. Goncang Durian
Untuk memilih isi durian yang berkualiti, goncangkan durian dan rasakan getaran kecil di dalam buah. Letakkan kedua telapak tangan pada buah durian, diikuti dengan jari-jari tangan dan dipegang agak erat. Dan goncang secara perlahan-lahan.
Jika dapat merasakan getaran kecil ini bermakna isi buah kering dan matang kerana isi yang kering akan terpisah dari dinding kulit dalam manakala isi yang lembab atau terlalu lunak akan melekat di dinding kulit durian tersebut.

Sumber : SINI



Sapa suka makan durian? Kita geng!! 


Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

1 ulasan:

  1. haish... suka sgt makan durian ni... tp lum jumpa yg elok. tak reti nak beli sama... slu beli asyik tak ok saja... nice tips sis

    BalasPadam