27 Jun 2016

Gangguan psikologi paling pelik!




Korang tau kan OCD tu mende? Obsessive compulsive disorder ataupun penyakit akibat gangguan psikologi. Kat bawah ni sume adalah antara kes pesakit OCD yg paling ekstrem.

1. Nikola Tesla

Dia fobia pada kuman dan sgt obses dgn nombor 3. Sebelum dia masuk mana2 tempat, dia akan pusing tempat tu sebanyak 3 kali! Bila makan, dia akan kira berapa kali dia kunyah makanan dan sentiasa gunakan 18 helai tisu. Dia ni jgk fobia dgn objek2 bulat, lebih2 lagi anting2 wanita. Dia jugak tak suka salam tangan orang sebab geli.

2. Jean (Obsessions and Psychasthenia)

Seorang lelaki berumur 30 tahun yg obses dgn kesihatan badan dan takut akan kematian diri dia sendiri. Dia ni akan sentiasa kira degupan jantung dan bila kadar degupan dia tak sekata dan lain, dia akan panik. Dia jgk tak boleh menghadiri majlis pengkebumian atau pun dgr berita pasal kematian sebab takut dia jugak akan mati.

3. Wanita yg dirawat William Hammond

Wanita berusia 18 tahun ni adalah antara pesakit terawal OCD yg direkod. Dia sangat obses dgn takut akan kotoran dan bakteria. Masalah dia ni sgt kronik sampaikan dia kena cuci tangan setiap kali menyentuh setiap objek! Dalam sehari tu, dia mencuci tangan sehingga 200 kali, kadang2 tu sehingga tangan dia terasa sgt pedih. Kalau keluar berjalan, dia akan pegang baju supaya tak mencecah lantai sebab takut sgt terkena kotoran tu.


Dahsyat kan?



Previous Post
Next Post

post written by:

4 ulasan:

  1. pelik dan dahsyat sebenarnya orang yang mengalami OCD.. kalau tidak dirawat makin bertambah parah penyakitnya..

    BalasPadam
  2. selamat pagi..jalan2 sini ambil mood raya.. ^_^

    BalasPadam