12 Jun 2016


Pada ramadan ke 3, beberapa hari lepas hakak ada berkunjung ke bazar ramadhan disekitar Paka, Terengganu. Kebetulan petang tu hujan lebat, niat hakak macam sedikit terbantut. Tapi alhamdulillah, sekitar pulu 6, hujan mulai reda. Hakak pun merempitlah ke bazar dengan sorang kawan. Mula-mula plan nak naik kereta, sebab takut hujan di pertengahan jalan. Tapi disebabkan takut tersekat dalam kesesakan so kami pun bermotosikal je. Okay, abaikan situasi itu.

Lebih kurang jam 6 suku petang kami tiba di bazar. Alaa tade lah jauh mana jarak bazar dari rumah tu. Ingatkan pergi bazar lambat, pengujung makin berkurangan tapi sebaliknya pulak. Keadaan orang masih lagi berpusu pusu. Okay, memang sesak dengan manusia. Nak tak nak, terpaksa jugak hadap kesesakan manusia sekalian.

Hakak singgah dari satu kios ke satu kios. Macam macam lauk yang ada. Sebut dan cari je, mesti jumpa. Yang penting fulus mesti ada. Itu je. Dalam kepala hotak hakak ni, dah terbayang ayam masak merah, daging masak kunyit dan lempung lembu. Itu je. Misi pencarian makanan diteruskan. Okay, satu gerai menarik perhatian hakak. Dia punya ayam masak merah agak mengancam. Hakak pun belilah seketul. Kawan hakak beli dua ketul. Katanya sekali untuk sahur nanti. Okay, settle satu lauk.

Misi diteruskan lagi. Kami pusing punya pusing punya pusing sampailah jumpa sati gerai yang jual lempung lembu. Niat hati hakak nak beli je terus dekat situ tapi terbatal niat tu. Banyak sangat lalat, geli pulak tengok. Okay, misi diteruskan. Hakak jumpa satu gerai. Kebetulan dekat situ ada jugal daging dan lempung sekali, hakak terus beli. Tengok keadaan gerai tu macam bersih. Tade lalat yang berkeliaran. Nampak muka abang dan hakak yang dia tu macam suci bersih je. Settle pembelian lempung dan daging masak kunyit.

Kami teruskan pencarian. Untuk kali ni nak cari air buah plak, kata kawan hakak. Tengok jam waktu tu dah dekat pukul 7. Kami pun percepatkan langkah supaya misi cepat selesai. Okay, misi berjaya. Keseluruhannya, hari tersebut kami beli ayam masak merah, lempung lembu masak berlada, daging masak kunyit, dan air tebu. Kuih? Malas nak beli sebab nanti tak termakan. Selesai misi kami terus balik.

Niat hati nak berbuka puasa petang tu punyalah excited. Almaklumlah, makanan peberet depan mata. Dengar je azan, kami terus berbuka. Baca doa, minum air, makan kurma dan terus capai nasi. niat hati, daging masak kunyit tu nak ratah saja-saja. Tak nak dijadikan lauk dan makan dengan nasi. Tapi hampa. Tak sangka plak ternampak telur lalat dalam daging tu. Hurmmm putus terus selera makan. Kecewa! waktu tu hanya Allah yang tahu, apa yang hakak rasa. Hakak beli dengan duit. Nak dapatkan duit tu perlu kerja. Nak kerja perlukan masa. Kesudahannya buang macam tu je. Membazir tapi apa boleh buat.

Sebenarnya, kes telur lalat tu malas nak bercerita dalam ni. Nak diamkan je. Tapi disebabkan petang semalam sekali lagi hakak terkena so nak lah jugak meluahkan dalam ni. Petang semalam, 6 ramadhan , hakak pergi bazar dengan kawan. Macam biasa kami beli lauk pauk. Nasi masak dekat rumah. Tade lah banyak sangat pun lauk yang kami beli. Setakat ayam masak merah, lempung masak berlada, ikan keli goreng berlada, kuih akok dan apam pokodot. Makan untuk dua orang so malas nak membeli sakan.

Petang semalam, waktu nak berbuka puasa baru kami perasan rupanya apam pokodot tu macam dah berkulat. Kami tengok ada hitam hitam dekat apam pokodot tu. Ishhhhh putus lagi selera hakak nak makan. Sabar je lah. Dah dua kali terkena macam gini.

Hurmmm.. terfikir jugak dihati ni. Para peniaga di bazar tu memang berniaga semata-mata nak cari untuk je ke? Diaorang tak terfikir ke perasaan para pelanggan? Berniaga di bulan mulia ni, takkan lah nak perdajalkan orang jugak kowt. Beragak lah sikit. Berniaga tu biarlah ikhlas sikit. Janganlah demi keuntungan semata-mata. Fikirlah, duit yang korang dapat tu berkat ke tidak? diredhai Allah ke tidak? Ya, memang makanan korang laku, ramai yang beli. Tapi itu disebabkan mereka tak tahu apa yang berlaku pada makanan tu sebenarnya. Luaran nampak sedap sebab tu kami beli. Beli dengan senang hati lagi. Bila nak makan, baru tahu rupanya makanan tu dah tak elok. Okay, susah hati terus bila jadi macam tu. Sedih plus kecewa nak mampus kowt dengan sikap korang.

Malas nak berkata-kata panjang berjela sebenarnya. Tapi dah terkilan sangat. Kecewa giler kowt. Sampaikan semalam, waktu nak makan tetiba kawan hakak cakap, "saya tak sangka peniaga melayu macam ni. Jahat sangat padahal dengan orang melayu sendiri, Islam pulak tu. Memang bodohlah peniaga tu.". Hakak tahu dia kecewa sebab kuih tu berkulat. Kuih kesukaan dia plak tu. Ouh lupa nak bagitahu. Kawan hakak tu non muslim. Sepanjang hakak berkawan dengan dia, tak pernah lagi hakak dengar dia bangkitkan isu melayu dan islam. Hakak tahu dia kecewa dengan situasi tu. Hakak plak rasa malu bila dia cakap macam tu.

Hakak harap lepas ni takkan terkena jadi dengan kejadian macam ni. Nak tak nak, hakak tetap jugak perlu pegi bazar, cari lauk pauk. Nasi memang hakak masak sendiri. Biasalah, hakak kan duduk hostel. Mana boleh nak memasak bagai. Setakat heater dan rice cooker tu bolehlah. Sabarlah hati. Berbaki lagi tiga minggu je hakak dekat sini. Tak sabarnya nak habis praktikal. Nak balik kampung.

Sekadar gambar hiasan je ni.
Hakak tak sangup nak snap gambar apam yang berkulat tu.




Previous Post
Next Post

post written by:

2 ulasan:

  1. Sabar banyak2 ye kak. Tak sangka pula bulan baik bulan mulia macam ni pun ada juga manusia yang sanggup buat macam ni. Hurmm

    BalasPadam
  2. bertabahla,lg 3minggu je.lps tu balik kmmpong confirm mkn sedap2 punya kan hahaha

    BalasPadam