Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

4 Remaja Cekik Kucing Mati Hingga Terkeluar Biji Mata


LONDON – Empat remaja tergamak mencekik seekor kucing yang sudah mati hingga kedua-dua biji matanya terkeluar. Mereka lalu memuat naik gambar-gambar bangkai haiwan dalam keadaan menyedihkan itu ke aplikasi Snapchat.

Keempat-empat belia berusia antara 15 hingga 17 tahun itu mengaku bersalah di mahkamah majistret Chesterfield di England kerana melakukan perbuatan tidak senonoh di tempat awam, iaitu dengan memukul seekor kucing, lapor laman Daily Mail.

Mahkamah diberitahu bahawa dalam kejadian 11 Ogos lalu itu, kucing peliharaan tersebut, yang bernama Leo, sudah mati setelah mengalami luka parah akibat digigit seekor anjing.

Menurut Daily Mail, keempat-empat remaja itu kemudian menghempaskan batu kepada kepala kucing itu, mencucuknya dengan ranting dan mengikatnya dengan tali sedang kedua-dua biji matanya terkeluar.

Keempat-empat mereka juga merakam tindakan kejam mereka itu dan mengongsinya dengan rakan-rakan menerusi aplikasi Snapchat.

Gambar-gambar bangkai kucing tersebut kemudian dimuat naik ke Internet oleh seorang individu yang tidak dinamakan. Salah satu gambar yang dimuat naik ke Snapchat tersebut mempunyai tulisan: “Biji mata terkeluar” serta emoji tertawa.

Daily Mail melaporkan, pendakwa raya John Cooper berkata bangkai kucing itu kemudian ditemui dengan tali diikat pada tubuhnya sekitar 2.30 petang pada hari yang sama oleh seorang lelaki yang menghubungi kumpulan kebajikan haiwan, RSPCA, dan polis juga dimaklumkan tentang insiden itu.

Cooper juga memberitahu mahkamah bahawa kes berkenaan menarik perhatian ramai di media sosial, bahkan ancaman-ancaman juga dikeluarkan terhadap keempat-empat belia terbabit.


Kucing malang itu sebenarnya milik Dowler-Chell, ibu dua anak, yang memberitahu Derbyshire Times bahawa kucing itu seperti sahabat karib anaknya yang berusia enam tahun, Lucas.

Keempat-empat belia tersebut hadir di mahkamah bersama ibu bapa masing-masing.

Hakim daerah Jellema ditukil Daily Mail sebagai berkata: “Ini kekal sebagai hal yang amat serius. Saya membuka semua pilihan hukuman.”

Perbicaraan mahkamah itu ditangguhkan sehingga 22 November dan keempat-empat belia tersebut dibebaskan dengan ikat jamin. – Agensi

Credit : SINI

Tiada ulasan