16 November 2017

Cara Hilangkan Kencing Tak Lawas.


Pernahkah anda mengalami keadaan di mana apabila buang air kecil, air kencing macam tidak habis-habis.

Apabila diperhatikan, aliran air kencing mengecil, aliran air kencing tersekat-sekat, Apabila buang air kecil, masih ada aliran air kencing menitis dan pernah juga rasa tidak puas selepas buang air kecil?

KENCING TAK LAWAS

Bagi mengurangkan dan mengatasi masalah kencing tidak lawas, berikut adalah petua yang dapat diikut oleh pesakit untuk mengubati dan merawat penyakit ini. Tidak kira samada lelaki atau perempuan, dua-dua boleh guan.

1. GUNA DAUN SIRIH

Rebus beberapa helai daun sirih. Apabila mendidih, minum air rebusan sirih berkenaan dua kali sehari.

2. GUNA BIJI BARLI

Rebus sedikit biji barli sehingga kembang dan minum airnya. Ianya dapat melegakan sekiranya ada rasa sakit akibat kencing tidak lawas dan selain itu ianya juga dapat menyejukkan badan.

3. GUNA BUAH NENAS

Ambil sebiji nenas yang kurang masak, Kupaskan bahagian kulitnya. Apabila siap, bersihkan dan hiris kepada beberapa potongan.


Ambil beberapa potongan nenas tersebut dan kisarkan bersama beberapa gelas air. Tapis air tersebut dan minum airnya. Amalkan 2 kali sehari sehingga pulih.

4. GUNA AIR BASUHAN BERAS

Ambilkan air basuhan beras yang terakhir apabila selesai membasuh beras, kemudian tuangkan ke dalam sebiji gelas.

Minum air basuhan beras tersebut selepas makan tengahari. Amalkan setiap hari sehinggalah masalah kencing tidak lawas anda itu sembuh.

5. TANGGAL SEMUA TERMASUK SELUAR

Ketika membuang air kecil, tanggal semua termasuk seluar dalam agar penyaluran kencing mengarah ke bawah dan lancar, sehingga tidak ada air kencing yang tertinggal di dalam pundi kencing.

6. ANDA BOLEH BUAT SQUAT JUMP.

Apakah itu Squat Jump? Ia adalah satu exercise dimana perlu membongkok kemudian berdiri jinjit secara berulang-ulang kali.

Lakukan sebanyak 50 kali pagi dan 50 kali petang. Senaman ini adalah bertujuan untuk memperkuatkan otot-otot pada bahagian punggung penghidap.

7. PERBANYAKKAN SENAMAN BERJALAN KAKI

Bukan sahaja luaran sihat, dalaman pun sihat juga.

Jangan ingat orang yang kencing tidak lawas hanya berlaku pada orang tua. Orang muda juga ada yang kena. Cepat-cepat hubungi doktor jika mengalami masalah ini. Sebagai alternatif, boleh cuba petua yang kami kongsikan ini.


Bila kencing pun senang dan lawas, ibadah solat juga lebih tenang.!

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

2 ulasan:

  1. bagus info.. biasa ina amal barli aje. Okay, lepasni kena test petua lain ni.tq

    BalasPadam