14 November 2017

Sebab Berlakunya Kerja yang Sia-Sia


Kerja Yg Sia-Sia Berpunca Dari Banyaknya Masa.


“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman, beramal shalih, saling menasihati dalam kebenaran, dan saling menasihati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)


Jika kita benar- benar menghayati kandungan isi ayat dari surah Al Ashr di atas, tentu kita sedar betapa benarnya masa itu memainkan peranan yg besar dlm kehidupan kita.Betapa manusia-manusia yg di dalam kerugian itu adalah manusia yang sering mempersiakan masa.

Setujukah anda bahawa kebanyakan kerja yg sia-sia dilakukan oleh kita @ orang disekeliling kita adalah kerana masa .Kerana terlalu byk masa.Akan tetapi sayang masa itu tidak dimanfaatkan untuk sesuatu yg bermanfaat.

Contohnya :

Kerana terlalu banyaknya masa kita berkesempatan bersembang dan berbual-bual kosong.Semakin byknya bual,maka semakin byknya silap dlm perbualan tersebut.

Kerana terlalu banyaknya masa kita seronok bergosip tentang orang lain.Sibuk pula menjaga tepi kain orang.

Kerana terlalu banyaknya masa kita sempat menyampai-yampaikan cerita pada orang lain.

Kerana terlalu banyaknya masa,kita pun memanjang-manjangkan mesej @ screenshoot perbualan org yg blh mengundang pertelingkahan.Dalam tidak semena2,kita telah melaga2 kan org lain.

Kerana terlalu banyaknya masa, jiwa kita jadi kosong,lalu kita mencuba pelbagai aktiviti yg berbahaya.

Kerana terlalu byknya masa ,otak kita ligat mencari helah.
Kerana terlalu byknya masa...kita mengeluh bosan dgn hidup.

Di sinilah bermulanya sekalian masalah... Bukan salah masa, silapnya adalah bagaimana kita menghabiskan masa. Masalahnya adalah masa yg terlalu banyak terluang itu telah dipergunakan dengan kerja yg sia-sia.

Kita boleh saja gunakan masa itu utk membaca..ye anda sedang membaca...Akan tetapi bentuk bagaimanakah bahan bacaan itu ? Adakah bahan bacaan itu memberi impak yg baik sebagai makanan rohani dan minda anda ??

Masa...apabila ia dibiarkan terluang tanpa diisi dgn perkara2 bermanfaat...maka banyak ruang kemusnahan akn ada.Oleh itu manfaatkanlah masa dengan sebaik-baiknya.

Sesungguhnya manusia sentiasa di dalam kerugian andai tidak memanfaatkan masa dengan sebaik-baiknya.Dan masa yg terlalu banyak itu adalah ujian.Ujian di mana adakah kita mempergunakan masa itu dengan bijak utk menjadi seseorg yg lebih baik & berjaya.Atau mempersiakan ruang waktu yg banyak itu dengan kerja yang sia-sia.Lalu kerja yg sia - sia itu akhirnya merosakkan diri sendiri.


-Jom audit diri ..
-Hargai masa dgn sebaik2nya.

Sumber : Info Islamik

Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

2 ulasan:

  1. Perkongsian yang baik sis.. =) Terima kasih..

    BalasPadam
  2. terima kasih perkongsian yang baik ni ain

    BalasPadam