Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Hiduplah Dalam Kejujuran


Ada 2 orang Kristian sesat di padang pasir di Egypt. Seorang bernama Edwin, seorang lagi namanya  Thomas. Sudah 2 hari mereka sesat,  tidak makan & minum. Tiba tiba mereka nampak sebuah masjid yang besar.

Kata si Edwin, "Baik kita pura² menyamar jadi orang Islam.. supaya kita boleh masuk dalam masjid dan dapat makan dan minum. Saya tukar nama saya jadi Abdullah Kassim".

Jawab si Thomas,
"Sy memang mahu ke sana tapi saya tak mau tukar nama saya. Biarlah mereka tahu bahawa saya Kristian".

Mereka pun berjalan ke masjid. Imam masjid sambut mereka dan bawa masuk cepat cepat ke dalam masjid sebab mereka diberitahu sudah 2 hari mereka berdua sesat dan kelaparan.

Imam bertanyakan siapa nama mereka. Si Edwin menjawab, "Namaku Abdullah Kassim".
Dan tiba giliran imam bertanya kepada si Thomas, si Thomas membalas, "Namaku Thomas".
Terus Imam panggil petugas masjid dan berkata,

"Tolong bagi makanan dan minuman untuk sedara Thomas...cepat".

Si Edwin pun hairan kenapa tiada makanan untuknya. Belum sempat dia tanya, terus imam itu menyambung.

"Biar saudara Thomas makan dulu. Abdullah Kassim nanti makan jam 7.28 petang, sama sama kita buka puasa"

😆😆😆

Maka jadilah  diri sendiri dan orang yang jujur dalam hidup ini.....

SELAMAT MEMYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK


1 ulasan