Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

5 Isteri Pemimpin Dunia Paling Boros

Pemaisuri Raja Louis ke-14, Marie Antoinette, walaupun telah lama meninggal dunia masih lagi disebut sebagai ikon gaya hidup mewah dan boros penuh glamor seorang First Lady negara.

Lebih malang, gaya hidup yang boros berlaku ketika petani Perancis hidup dalam kebuluran dan kelaparan, lalu menyemarak gerakan tunjuk perasaan kaum petani sehinggalah tumbangnya kerajaan Raja Louis ke-14 itu selepas Revolusi Perancis meledak.

Begitu juga ramai First Lady negara diseluruh dunia sejak dari zaman dahulu yang sepatutnya hanya sebagai pendamping suami memimpin negara, bertukar tamak dengan merompak harta rakyat dan menggelapkan dana negara.

Ini cuma senarai sebahagian daripada First Lady, isteri-isteri ketua pemimpin negara dari serata dunia yang sangat terkenal kerana gaya hidup boros dan kemewahan melampau kerana menghabis dan merompak wang rakyat.

1. Marie Antoinette (Pic 1)


Permaisuri Raja Louis ke-14 ini masih lagi disebut-sebut sebagai ikon gaya hidup mewah yang penuh glamour.

Pesta dan majlis mewah di istana, seperti tidak ada lagi hari esok, sentiasa menjadi buah mulut warga Perancis.

Semua ini berlaku ketika petani Perancis sedang kelaparan dan kebuluran yang kemudiannya menyemarakkan gerakan tunjuk perasaan akibat dihimpit oleh tuan tanah dan feudal.

Apabila dana negara habis, Raja Louis mengenakan cukai pertanian yang menjerut leher kaum petani.

Manakala Marie Antoinette pula terus berbelanja tanpa henti, menempah pakaian dan intan berlian ketika ramai petani mati kelaparan.

Perangai dan kelakuan Marie Antoinette inilah yang mencetus kemarahan para petani sehingga akhirnya Revolusi Perancis meledak. Revolusi Perancis menghapuskan sistem Beraja pada 12 September 1792.

Akhirnya kaum petani melalui perwakilan dengan sebulat suara bersetuju agar leher Permaisuri Marie Antoinette dipenggal pada 16 Oktober 1793 kerana boros menggelapkan duit rakyat.


2. Evita Peron (Pic 2)

Di Amerika Latin, selepas Perang Dunia Kedua, Evita Peron, janda berhias yang pandai menyanyi dan berlakon akhirnya menjadi isteri kedua Kolonel Juan Peron.

Selepas berlakunya beberapa rampasan kuasa di Argentina, akhirnya Juan Peron menjadi Presiden Argentina pada tahun 1946.

Apabila Juan Peron menjadi presiden, dengan serta merta Evita menggelarkan dirinya sebagai FLOA, First Lady of Argentina.

Dari fakta sejarah Argentina, Evita dianggap sebagai sosok yang paling berpengaruh dalam karier politik Kolonel Juan Peron. Evita amat popular.

Melalui popularitinya ini, Evita berjaya merembat harta negara dan pada tahun 1947, Evita melawat ke Eropah dengan alasan 'lawatan rasmi negara'.

Lawatan ini dituduh oleh musuh politik sebagai alasan untuk membuka akaun bank di Switzerland.

3. Raden Ayu Siti Hartinah (Pic 3)

Di Asia Tenggara, kita ketemu dengan Raden Ayu Siti Hartinah atau Ibu Tien, isteri kedua Jeneral Suharto yang merampas kuasa pada tahun 1965.

Rampasan kuasa yang ditaja oleh CIA ini menyaksikan pembantaian hampir tiga juta rakyat Indonesia, penyokong Bung Karno.

Ibu Tien juga menjadi FLOI, First Lady of Indonesia dan sejarah merakamkan bagaimana Wanita Pertama Indonesia ini cukup berpengaruh.

Media Indonesia dan luar negara turut melaporkan tentang peranan Ibu Tien di belakang kuasa Jeneral Suharto.

Jeneral Suharto memerintah Indonesia dengan kejam dan ganas. Suharto membunuh lebih tiga juta penyokong Sukarno ketika cuba mengukuhkan rampasan kuasa.

Setelah berkuasa, ribuan warga Indonesia dilaporkan hilang.

Pada tahun 1975, Suharto menyerang dan menawan Timor Timur, tanah jajahan Portugal.

Jeneral Suharto juga memerangi gerakan pembebasan Papua Merdeka dan Gerakan Acheh Merdeka.

Ketika semua ini berlaku, Raden Ayu Siti Hartinah telah bertukar menjadi 'Ibu 10 Percent'.

Apa saja projek di Indonesia jika ingin mendapat kelulusan, wajib membayar 'duit kopi' sebanyak 10 peratus kepada Ibu Tien.

Dikatakan, suami Wanita Pertama Indonesia ini menjadi orang terkaya di Asia. Anak beranak Jeneral Suharto beraja di mata bersultan di hati.

4. Imelda Marcos (Pic 4)

Seorang lagi janda berhias, Imelda Marcos, yang menjadi First Lady, seorang bekas Ratu Cantik yang menjual badan kepada jantan-jantan berkuasa.

Akhirnya Imelda menjadi isteri kepada Presiden Ferdinand Marcos, seorang diktator yang berkuasa di Filipina dari tahun 1965 sehingga 1986.

Imelda juga amat berpengaruh dalam kerajaan Marcos. Selama 20 tahun, Imelda merompak dan menjarah harta negara Filipina.

Ferdinand Marcos, sama seperti Suharto, dipelihara dan dibantu oleh CIA kerana dasar anti-komunis mereka.

Di zaman Ferdinand Marcos, beratus aktivis NGO dan aktivis anti-diktator hilang begitu saja.

Warga Filipina selama 21 tahun terpaksa berhadapan dengan karenah dan perangai Imelda yang saban hari muncul di kaca TV dan akhbar.

Malah, pesta-pesta mewah dan perbelanjaan boros Imelda terus menjadi sebutan rakyat Filipina dan dunia sehingga ke hari ini.

Pada satu ketika, Imelda menganjurkan festival filem yang dikatakan lebih hebat dan lebih glamour dari Festival Filem Cannes.

Namun, pada tahun 1986 semuanya berakhir. Berjuta-juta rakyat Filipina turun ke jalan raya menghalau dan menghambat keluarga Marcos dari bumi Filipina.

Ferdinand Marcos melarikan diri dari Filipina ketika kemuncak pemberontakan 'people power' yang di dalangi tentera pada tahun 1986 dan meninggal dunia dalam buangan di Hawaii pada tahun 1989.

5. Leila Ben Ali (Pic 5)

Pada mulanya hanya bekerja sebagai pendandan rambut, Leila dengan liciknya berjaya mengahwini Zainal Abidin Ali yang merampas kuasa pada tahun 1987 untuk menjadi Presiden Tunisia.

Leila kemudiannya memaksa media Tunisia menggelar dirinya sebagai FLOT, First Lady of Tunisia.

Untuk membuktikan bahawa dia seorang yang prihatin, Leila telah menubuhkan SAIDA, badan amal melawan barah.

Malangnya, melalui badan amal ini, dana negara telah disalurkan ke dalam poket Leila.

Kisah gaya hidup bekas pendandan rambut ini juga cukup menarik.

Pernah dilaporkan oleh media Perancis, bagaimana Leila pernah menghantar sebuah pesawat khas terbang ke Selatan Perancis hanya untuk membeli aiskrim yang disukainya.

Pada 4 Januari 2011, seorang anak muda bernama Mohamed Bouazizi melakukan protes dengan membakar dirinya sendiri.

Dan inilah permulaan kepada gerakan jalanan di Tunisia yang menamatkan penguasaan selama 22 tahun Leila dan Zainal Abidin.

Ketika diburu oleh rakyat, Leila dan Zainal telah memecah masuk ke dalam Bank Negara Tunisia dan merompak 60 kilogram jongkong emas.

Mereka kemudiannya melarikan diri ke Arab Saudi.

Semoga tiada lagi First Lady di dunia ini yang sanggup menggelapkan harta negara demi kepentingan diri sehingga berlaku musibah kepada rakyat.

Di Malaysia belum ada lagi kan? Moga dijauhkan

 sentiasapanas.com



5 ulasan