Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Apa Yang Wanita Perlu Tahu Ketika Period /Datang Haid.

Antara perkara yang wanita perlu tahu ketika period/ datang haid ialah:
.
1. Jangan minum air ais, air bergas, dan air kelapa. Semua minuman sejuk tidak boleh diminum kerana boleh menyebabkan darah menjadi beku dan terlekat pada dinding rahim. Selepas 5-10 tahun akan menyebabkan kanser rahim. Minuman bergas separti cola, pepsi dan apa saja yang bergas adalah tidak digalakan sama sekali diminum ketika haid. Malah air kelapa juga tidak boleh diminum disaat sedang datang haid kerana air kelapa bersifat sejuk dan akan menjadikan rahim anda sejuk.
.
2.Jangan memcuci rambut kerana liang kepala sedang terbuka ketika datang haid dan boleh menyebabkan sakit kepala/ kepala masuk angin. Sakit kepala ini boleh dirasa orang muda dan tua. Jika ingin mencuci rambut perlulah menggunakan air panas/suam, dan segera keringkan menggunakan pengering rambut. Anda juga digalakan mandi air panas/suam ketika datang haid.
.
3. Jangan makan timun ketika sedang period kerana getah yang ada pada timun akan menyebabkan darah haid tersisa di dinding rahim..
.
4.Ketika haid tubuh tidak boleh terhantuk, terjatuh, dan terpukul dari benda keras terutama bahagian perut kerana boleh menyebabkan muntah darah, rahim boleh terluka.
.
5.Jangan makan panadol/ ubat tahan sakit ketika haid. Anda sepatutnya mengamalkan minum air suam. Seseorang yang mengamal minuma air suam akan kurang merasa sakit ketika haid, malah tidak merasa sakit perut lansung. Makan panadol ketika haid menyebabkan anda senang keguguran.





5 ulasan

  1. Terima kasih perkongsian ini...PC baru tahu..alhamdulillah.

    BalasPadam
  2. wanita kena amalkan ni..bagus perkongsian ni

    www.maisarahsidi.com

    BalasPadam
  3. terima kasih, sangat berguna. always lupaa..ehehhe

    BalasPadam
  4. Adoi selalu lupa. Thanks for sharing

    BalasPadam
  5. uuuish ada banyak yang baru tahu ni.. ala nombo 2 cannot elak.. selalu tiga hari skali mesti mau basuh.. kalo tak rasa rimas da..

    BalasPadam