Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Makanan Yang Dilarang Ketika Diet

Bila sentuh bab makan, mesti dah terbayang dimata. Nak makan tu. Nak makan ni. Fuhhhh tergoda bila tengok makanan yang sedap-sedap. Makanan ni kalau makan sekali takkan jadi gemuk. Tapi kalau korang amalkannya, insyaAllah berat badan korang akan naik secara mendadak. Alamakkk !!!

Untuk korang yang sedang dalam proses menurunkan berat badan, beberapa makanan ini sangat dilarang untuk anda. Jangan makan ! jangan makan ! jangan makannn! mungkin pantang larang inilah yang anda langgar yang menyebabkan lemak lemak korang sangat degil untuk dihapuskan.

Antara beberapa makanan ni ada yang memang sepatutnya korang tinggalkan terus. Tinggalkan 100% dan ada juga yang bolehlah kalau korang nak makan sebulan sekali atau semasa "Cheat Day"

1. DURIAN


Korang makan durian banyak banyak bukan boleh menaikkan berat badan. Sebaliknya memungkinkan korang terkena batuk dan demam. Jadi, lepas ni kalau jumpa durian makanlah berpada-pada ya.

2. SUP & DAGING (Red Meat)


Sup ekor ke Sup tulang ke Sup torpedo ke sup apa apalah sama waktu dan bentuk dengannya. Nak tengok lemak & minyak dalam sup ni?? Cuba bungkus dlm plastik pastu letak dlm freezer.. Bila dah beku cuba tengok, seinci lapisan lemak. Fuhhh ! Minyak dan lemak dari daging tu mengalir keluar masa sup tu tengah masak. Pastu kita pulak hirup sup ni sampai ke titisan yang terakhir.. Fuh..

Daging pulak kategori red meat yang tinggi protin tetapi LEMAK pun TINGGI..!!

3. KULIT AYAM

Ada yang betul2 suka sampai ambil kawan kawan dia punye kulit ayam tolong habiskan... HENTIKAN..!!! Kulut ayam tidak bagus untuk kesihatan anda. Makan memang sedap, tapi beringatlah, badan kita nak pakai lama diknon.

4. AIR MANIS

Air kotak ke, Air tin ke, Air botol ke kebanyakannya mempunyai gula yang tinggi..

JANGAN TERTIPU dengan tulisan atau gambar gambar pada botol contoh gambar buah buahan atau perkataan 'less sugar'..

5. SUSU PEKAT MANIS

Susu pekat mempunyai kandungan gula yg sangattttt tinggi. Sering di gunakan dalam minuman di kedai sepert teh tarik, teh ais, milo ais, CARROT SUSU dll..

Jangan lupa, bukan makanan je yang boleh buat naik berat, minuman2 cmni pun antara penyumbang terbesar..huhu..

6. MAGGI MEE..

Nampak Simple tapi ini la antara punca student perempuan naik lemak dan student laki perut dh start kedepan.. 

Mee maggi susah nak hadam dalam usus dan menganggu sistem penghadaman & pecernaan. Bila penghadaman & pecernaan terganggu secara tak langsung memberi kesan kepada kenaikan berat badan.

Mamak..!! Maggi goreng xnak sayur satuuu... siappp.!!!

7. MINUMAN 3 IN 1

Apa yg 3 tu??

1. GULAAAAAAA
2 .KRIMERRRRR
3. MINUMAN TU SENDIRI contoh milo, nescafe, kopi dll

8. PIZZA

Kena plak yang extra cheese and stuffed crust..Wow sangat sedap ! atau makanan bercheese seperti burger dan yang femes sekarang roti naan mozarella cheese double..ouh yeahh..!!

9. SARAPAN PAGI YANG TINGGI KARBO, GULA, LEMAK..


Boleh nak makan seperti gambar2 ni TAPI BUKAN JADIKAN SEBAGAI SARAPAN PAGI..!!

10. KEK

Cup cakes ke Kek sekarang dasyat2 & Hipster2.. bukan setakat ada biskut atas kek tp ada kartun, ada kereta ada piano ada unta..fuhh..

11. FAST FOOD

Ramai yg sedia maklum makanan fast food ni mmg tinggi garam, tinggi lemak dan tinggi kalori..fast food dia antara punca org US ramai yg obese dan juga di malaysia..

Fast food juga penyumbang terbesar kpd children obesity.. Jangan la jadikan fast food sebagai tempat reward atau celebration untuk anak2 korang.

12. KUIH MUIH YANG DEEP FRIED


Makanan yang deep fried, kalori akan bertambah dan tinggi kandungan lemak. Enak di makan di waktu petang.. 

13. CHOCLATE

Tak kisahlah coklat murah ke mahal ke beli dekat langkawi ke beli mesra shop petronas ke..hehe.. kepada yg 'sweet tooth' jaga2 yer..;)

14. AIS KRIM

Seperti semua sedia maklum la kan ..Nama pun ais krim..hehe

15. BISKUT

Sekarang biskut pun dah hipster.. mcm2 ada atas biskut tu.. xmain la biskut kering hup seng..hehe..

Lebih kreatif, lebih sedap.. kalori dan gula pun turut jadi lebih;)

Sama la kategori dengan kerepek2.. Mana ada nak makan seketul..paling minimum 5 biji.. kalau kerepek tu memang habis sebalang lagi2 bila tgh layan movie kat IFLIX..haha

Beringat. Berpada padalah korang. Nak menikmati makanan sedap memang best tapi beringatlah.

Sumber : info FB

2 ulasan

  1. adoiyai semua yang sedap2 plak tu.. yang 1st saja daaaaaaa tergoda da hehe..

    BalasPadam
  2. Dalam banyak-banyak tu.. Chocolate memang tak boleh elak..

    BalasPadam