27 Julai 2017

Calon Isteri Yang Berlagak

" Syg.... you nk mkn apa? " soal si lelaki.

" I nk mkn seafood, I suka sgt....." bls si gadis. Raut wajah lelaki tu berubah mendung.

" Sorry syg.. Mak I masak lauk ni je, nasi, telor, kicap jr.. Ini jr yg mampu Mak I sediakan utk you." Balas lelaki itu rasa serba salah. Lalu membuka tudung saji di atas meja di hadapan mereka. Gadis yg tadi bgitu manja terus bertukar berang, wajahnya kemerahan ....

" Ehh... ini jer ke yg  Mak kau masak untuk aku? Alah klu setakat ni baik xpayah susah-susah nk undang org datang rumah!! Buat malu jer..." Balas gadis itu penuh sinis. Lelaki muda itu tersentak... Gadis itu lantas berlalu sambil mencapai beg tangannya. Tiba_tiba terdengar lelaki itu ketawa terbahak-bahak. Gadis itu menoleh..

" You..I gurau jer lah. I tau la selera you. Mak I dh masak macam-macam dh tu ada kt ruang meja utama tu...Ahahaha..." Lelaki itu terus ketawa. Gadis itu terus tersenyum.

"You ni, suka tau gurau...eee...geramnya.." gadis itu merengek manja. Gadis itu terus menarik tangan lelaki itu.."Jom.."

" Ehh..jap. Nak ke mana?" Soal lelaki itu.

" Ehh you ni, nak makan laa, I dh lapar ni..." kata gadis tu.
Lelaki itu tersenyum pahit.

" Aku rasa aku dah buat satu kesilapan besar. Betul ckp mak..klu nk cari isteri carilah yg boleh mkn nasi blaukkan telor dan kicap, klu mkn semua itu tanpa merungut, Inshallah dialah calon yg terbaik yg boleh menerima kita di saat kita jatuh, bkn saja di saat kita senang..." Gadis itu tergaman....lelaki itu tersenyum...

"Maaf.... kau bukan calon isteriku..... Kau bukan gadis yg selayaknya utk mjadi menantu kpd ibu ku.....kau boleh pergi skrg......kita putus..." Gadis itu tergaman, gadis itu merayu.....tapi lelaki itu tetap dgn keputusannya.Si Ibu sdg memerhati dari kejauhan, air mata si ibu menitis. Akhirnya gadis itu berlalu dgn kdaan yg penuh 1001 penyesalan....

Moral of the story, nk cari teman hidup, carilah yg boleh menerima kita seadanya.. dlm keadaan susah dan senang, yg paling penting carilah yg boleh menerima dan menghormati ibu mu... Inshallah... bahagialah hidupmu.....

( Sekadar renungan bsama)

kredit cintaku wardah ze

Sumber : Siakap Keli


Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

5 ulasan:

  1. nasi telur kicap itulah yang paling selera nak makan, aii dah terliur tengok ni ada yang buka puasa makan nasi telur dan kicap kejap lagi nih

    BalasPadam
  2. cari yg terima kita seadanya dan hormat orang tua kita. hmmmm...tapi menggoda sungguh tengok nasi telur kicap tu.

    BalasPadam
  3. Nasi+telur+kicap pon sedap weiii..nk2 lg klu kicap kipas udang ke kicap Jalen..terlioq sy..

    BalasPadam
  4. errr menu tu sedap kott.. kenapa nak marah? alahaii..

    BalasPadam
  5. isk !! tak reti ke minah tu.. nikmat dunia k kicap telur ngan nasik..
    makan mahal2 pun kalo hulur kicap telur nasik tak tolak haih..

    BalasPadam