Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Wabak demam kepialu menular di KL


KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mengesahkan berlaku penularan wabak demam kepialu di beberapa kawasan bandar di ibu negara dengan 32 kes dicatatkan sejak Ogos tahun ini.

Daripada semua kes jangkitan itu, Titiwangsa mencatatkan bilangan kes tertinggi iaitu 16 kes, diikuti Kepong (8 kes), Lembah Pantai (4 kes) dan Cheras (4 kes), dengan tiada kematian dilaporkan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, dalam satu kenyataan media, berkata Kementerian Kesihatan mula mengesan kes demam kepialu sejak minggu pertama Ogos apabila menerima tujuh notifikasi membabitkan buruh binaan di Cheras yang bekerja berdekatan pusat bandar.

Katanya, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKWPKL) sedang menjalankan penyiasatan epidemiologi di lapangan bagi mengetahui punca jangkitan yang menyebabkan demam kepialu.

"Namun, hasil siasatan di lapangan masih belum dapat merumuskan punca jangkitan serta jenis makanan yang dimakan kerana tiada persamaan di antara kes-kes terbabit," katanya.

Demam kepialu adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Salmonella typhii yang mencemari makanan atau minuman. Seseorang yang dijangkiti akan mengalami gejala di antara satu hingga tiga minggu selepas mengambil makanan atau minuman tercemar.

Gejala utama adalah keletihan, demam, sakit perut, sembelit dan sakit kepala. Pesakit juga boleh mengalami cirit-birit dan muntah.

Jika tidak dirawat, gejala itu boleh berterusan sehingga beberapa minggu dan menyebabkan komplikasi seperti perdarahan dan kebocoran saluran penghadaman, keradangan otak dan psikosis.

Mereka juga boleh menjadi pembawa bakteria ini tanpa menunjukkan sebarang gejala dan pembawa boleh menyebarkan bakteria melalui pengendalian makanan atau minuman.

Dr Noor Hisham berkata, sejumlah 37 orang yang berhubungan dengan pesakit terdiri daripada ahli keluarga, rakan sekerja dan pengendali makanan, telah disaring dan 24 buah premis makanan diperiksa.

Katanya, sejumlah 79 sampel najis dan empat sampel bekalan air minuman diambil bagi mengesan kehadiran bakteria ini, namun setakat ini belum ada sampel yang dilaporkan positif Salmonella typhii.

"Kejadian demam kepialu bukanlah keadaan luar biasa di Kuala Lumpur, dengan bilangan kes sejak lima tahun lalu adalah di antara tujuh hingga 35 kes setahun.

"Kementerian Kesihatan Malaysia ingin mengingatkan orang ramai supaya sentiasa memberikan perhatian tinggi terhadap tahap kebersihan makanan dan minuman yang diambil bagi mengelakkan jangkitan," katanya.

Credit : SINI

6 ulasan