Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Dimakan Ulat, Tanda Sayur Tanpa Racun Perosak Yang Bahaya

DIMAKAN ULAT, TANDA SAYUR TANPA RACUN PEROSAK YANG BAHAYA

Sayur-sayuran mengandungi tinggi serat yang baik bagi pencernaan. Tapi, sayur berdaun biasanya lebih sering dihinggapi ulat. Pada masa harus lebih teliti. Sayur-sayuran berulat sebenarnya baik kerana tidak pakai racun perosak. Tapi harus teliti dalam membersihkan sayur, jangan sampai ada sisa ulat dan telurnya apatah lagi lintah.

Ulat boleh membawa bakteria. Sedangkan lintah, tidak boleh mati dalam air panas melainkan pengsan. Lintah dalam keadaan sejuk akan hidup lagi, "kata ahli gizi Esra Lines ketika diwawancara di Hospital Dirgahayu, Jumat (4/11). Esra mengatakan, bahaya lintah jika termakan boleh mengakibatkan kematian.


Kerana lintah boleh hidup dan menghisap darah. Lintah boleh mati dengan air tembakau. Biasanya, lintah boleh ditemui pada sayur kangkung. Apabila membersihkan sayur kangkung, sebaiknya buang batang bahagian hujung akar. Sebab, lintah kerap tersembunyi di tengah batang kangkung yang dekat akar. Tapi lintah boleh juga melekat di bahagian daun.

Jadi perlu teliti dalam membersihkan kangkung. "Sayur-sayuran yang mengandungi racun perosak sebenarnya tidak masalah. Racun perosak berfungsi untuk membantu menghilangkan perosak pada sayur-sayuran. Hanya saja harus benar dalam pengolahannya agar racun perosak hilang dari sayur. Kesan sayur yang masih mengandung racun perosak jika dikonsumsi tubuh boleh membuat masalah pencernaan, misalnya cirit-birit, "papar Esra.

Dia menerangkan, pertama sekali sayur harus dicuci bersih di air mengalir agar racun perosak tersebut larut dan tidak mengendap. Jika sayur hanya dicelup-celup dalam satu bekas, racun perosak tidak hilang sebab airnya hanya berada dlm keadaan bertakung . Kalau ingin sayur mentah, basuh sayur dengan air panas. Sebaiknya sayur direbus dalam air mendidih dalam 5 minit. Tujuannya untuk menghilangkan kadar racun perosak dan bakteria pada sayur-sayuran tersebut.

Sayur yang tidak di makan ulat pun selamat di makan cuma ada rasa pahit pada sayur itu walaupun di basuh dengan bersih dan di masak.

" So jangan ragu2 nak beli kalau tengok ada kesan lubang2 pada sayur2 yg dijual di pasar." Itu lebih sedap sebenar nya..

" Ulat pon nk mkn yg sedap je yg pahit dia pon x nk mkn hehehe"

Sumber : Info Kesihatan



1 ulasan

  1. Adoi.. Part lintah tu memang seram.. Sebab tu Kadang-kadang bila masak kangkung.. Sha amik daunnya sahaja..

    BalasPadam