22 Oktober 2017

Emosi Wanita Ketika Kecewa

Perasaan adalah ssuatu yang sangat sukar dijangka, sangat sukar dikendali dan sangat sukar diramal. Begitu jgk dengan emosi. Semakin kuat perasaan syg ssorg wanita itu pd ssorg yg dikasihi, semakin kuatlah dia beremosi ketika timbul sesuatu konflik.


Seorg wanita yg bijak mahu pun matang sekalipun seringkali kalah dgn emosi apabila membabitkan soal perasaan. Barangkali dia tidak bertindak keterlaluan dlm menyatakan rasa kecewa, namun seringkali tanpa sedar gara gara kecewa wanita begini gagal menyembunyikan kegalauan perasaannya.

Kerana emosi yg kacau, kerana rasa kecewa, byk luahan perasaan ditaip. Baik perkongsian pada umum, maupun pada si lelaki tersebut. Mengapa?? perasaan kecewa itu terlihat amat payah utk disorokkan, bukan?? tapi tanpa sedar tindakan demi tindakan berlandaskan emosi itu hanya memperlihatkan kebodohan diri. Tindakan meluah, merayu, memujuk, merendahkan ego demi meraih balik kepercayaan si dia seringkali hanya sia-sia. Malahan adakalanya semakin meningkatkan ego kelelakian mereka. Mereka berkata anda byk menceceh. Byk meluah perasaan. Merimaskan...Pada ketika itu mereka lebih senang dgn wanita wanita yang menyenangkan hati mereka dan anda pada mata mereka adalah wanita yg tidak matang.

Mengapa agaknya wanita beremosi keterlaluan apabila kecewa?? Nama pun kecewa... kecewa tentu bersebab, bukan? Antara sebabnya, kerana terlalu syg, terlalu yakin pd kesetian yang tidak akan berubah. Terlalu yakin pd masa dpn bersama yg dirancang. Terlalu yakin akn kekuatan perasaan masing2. Namun sekuat apa pun yg dijangka selama itu, ia ranap sekelip mata apabila timbul perselisihan faham. Nah..betapa kata2 manis itu sgt mudah menyakinkan ssorg wanita. Lalu ia jgk menjadi penyebab utk sebuah kekecewaan yg dlm.

Kenapa amat payah utk "move on" ?? Jawapannya krn perasaan syg itu bukan mudah utk diterbitkan pd semua org. Perasaan syg itu adalah perasaan yg berputik ats dasar kepercayaan. Kerana berasa ia pilihan yg tepat dan dia itulah yg terbaik antara terbaik.. lalu si dia itulah pilihan hati setelah cukup berhati-hati.

Apabila kesudahannya hanya mengecewakan... berhentilah melayan perasaan. Percayalah ia hanya seolah memperbodohkan diri. Mulakanlah hidup baru...wlw ia bukan mudah. Usah memperlihatkan lagi kekecewaan krn emosi yg terserlah itu semakin memperlihatkan kelemahan diri kita dlm beremosi. Juga tanda kegagalan mengendali emosi. Cinta selalu buat wanita hilang arah.. jadi kuatlah, jgn berserah dgn kekecewaan.

Credit : Jelita Wanita

Take Note : Kecewa.. ya kita kecewa. Cuma jangan terlarut dengan kekecewaan dan kesedihan. Kita terlihat lemah dan rasa terhina bila kita merendahkan ego, mengakui silap, merayu, dan meluahkan keinginan atas keyakinan dan kepercayaan yg telah kita berikan. Ada banyak sebab kita perlu bertahan dan mempertahankan, tapi sdh berkali kali terbuang, maka kita lepaskan..lepaskan..lepaskan dan merelakan..
Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

3 ulasan:

  1. bahaya juga kalau kecewa melampau, kita kena belajar untuk move on :)

    BalasPadam
  2. pernah rasa bila kita tlalu sayangkn sesorang tp xsangka dia cakap buruk di belakang kita. xkiralah dari kalangan keluarga sendiri. sejak dari itu sy tanamkan sifat bhati2 dan tidak tlalu mempercayai sgt.kita buat baik camne pon dikata.. jdi lebih baik jdi diri sndiri..move on.. tlalu stress ckp org nnti kita yg gila.

    BalasPadam
  3. Biasalah ppn kan nafsu 9 akalnya 1... tu yg susah nak berfikir secara matang walaupun umur dah expired matang dah.. uwaaaaa

    BalasPadam