Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Kalbu Pun Berzikir

Norlia, seorang gadis kampung yang naif. Dia bahagia dengan caranya sendiri. Kehadiran Ghafar seolah-olah membuka lembaran baru buat Norlia. Layanan Ghafar yang baik, sikap Ghafar yang selalu mengambil berat menjentikkan satu perasaan indah dalam hati Norlia.

“Kaki abang boleh melangkah, badan abang boleh pergi tapi hati abang ada pada Nor.”- Ghafar

“Nor tak kenal abang sangat. Rasanya abang tak kenal pun sapa Nor.” –Norlia.

Hati yang condong akhirnya tumbang juga dengan pujuk rayu Ghafar. Mereka bernikah walaupun emak Norlia tidak bersetuju dengan keputusan terburu-buru anaknya. Berharap mahligai yang dibina bahagia seperti pasangan lain, tapi semuanya hanya angan-angan. Baru 24 jam bernikah Ghafar sudah membuat onar!

“Abang, abang buat apa semua ni?”- Norlia

“Jangan sentuh barang aku... Kau ni kacaulah!”- Ghafar


Norlia akhirnya digantung tidak bertali. Kini hidupnya semata-mata untuk anak-anaknya Fatin, Maarof dan Riya. Norlia menganggap itu adalah kafarah kepadanya kerana berdegil dengan kata-kata emaknya. Sangkanya hanya itu ujian yang diterima. Ada ujian yang lebih hebat terpaksa diharungi. Fatin, anak harapannya disahkan menghidap leukemia! Tapi Fatin mempunyai semangat juang yang kuat. Anak kecil itu ada beberapa perkara yang ingin dilakukan sebelum dia menutup mata buat selama-lamanya. Ketabahan Fatin menarik perhatian Khairi, wakil sebuah NGO untuk membantu merealisasikan impian Fatin. Hadirnya Khairi membawa harapan dan juga hati. Jatuh hati dengan Norlia bukanlah termasuk di dalam rancangannya.

“Mungkin juga takdir yang membawa saya ke sini, untuk bertemu dengan awak melalui Fatin.”- Khairi

Saat Norlia mula selesa dengan kehadiran Khairi, Ghafar muncul kembali atas alasan mahu sama-sama menjaga Fatin. Mahu menebus kesilapan lalu.

“Nor, abang nak minta maaf. Abang bukan orang yang sama macam dulu. Abang dah berubah.”- Ghafar.

Norlia keliru. Apa yang harus dia lakukan? Lepaskan orang sebaik Khairi atau beri peluang kepada Ghafar, ayah kandung kepada anak-anaknya?



2 ulasan

  1. nampak menarik baca sinopsis nanti nak layan cerita lepas ni...

    BalasPadam
  2. baca sikit dah best... fasha lak berlakon mesti best ni

    BalasPadam